Nord universitet:

Reiste seg i protest da styret vedtok avvikling av Nesna

Aksjonistene fra Helgeland var godt synlige i sine bunader under onsdagens styremøte. Etter å ha fått påpakning for spredt applaus under styremøtet reiste de seg i protest og gikk ut da vedtaket om avvikling var fattet.

Arna Meisfjord, tidligere rektor ved Høgskolen på Nesna, forlot møtelokalet i protest da avgjørelsen hadde falt.

- Vi har jobbet så mye opp mot styret, at vi allerede på forhånd visste hvordan dette kom til å ende, sier Arna Meisfjord, tidligere rektor ved den daværende Høgskolen på Nesna.

Hun var en av flere som hadde kledd seg i bunad og tatt turen ned til Værnes for å overvære styremøtet til Nord universitet, et styremøte som blant annet skulle avgjøre fremtiden til studiested Nesna.

Resultatet ble en avvikling, ikke bare av Nesna med også Sandnessjøen og Verdal. Da vedtaket var fattet reiste hele delegasjonen fra Helgeland seg opp i protest.

- Det var godt å høre Flataaker (styremedlem Lisbeth Flataaker, journ.anm.) sitt innspill om det problematiske ved utredningen. Det er kanskje det jeg er mest betenkt over. At avgjørelsen tas på et så dårlig og ensidig grunnlag. Jeg er meget skuffet over den faglige utredningen.

Flataaker foreslo under styremøtet å utsette avgjørelsen om Nesna til styrets møte i oktober, samt å få konsekvensene av en avvikling bedre utredet frem til da.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Ofrer Nesna for å berge Nord

Meisfjord mener Nesna ofres for å redde Nord universitet, og håper vedtaket på sikt blir snudd.

- Den sittende regjeringen har ikke akkurat signalisert at de ønsker noe annet, men jeg er overbevist om at dette vedtaket kommer til å bli omgjort politisk på et tidspunkt. Det er det vi må gjøre nå. Jobbe alt vi kan for å få til en endring frem til vi har stortingsflertallet med oss, sier Meisfjord.

Hun forstår ikke hvordan en kan bruke økonomi som argument for å legge ned studiestedet.

- Lærerutdanningen ble bygget opp som en privat utdanning, finansiert av en privatperson, i 1918. Når de fikk det til da tror jeg ikke på at det ikke er mulig å få det til i dag, i verdens rikeste land, avslutter Meisfjord.

En stemte mot

Den eneste som stemte mot rektors innstilling om å avvikle de tre studiestedene var Mathias Lauritzen, styremedlem stemt inn av studentene.

Men han var ikke for å beholde Nesna, slik enkelte i salen virket til å tro da han argumenterte mot rektors innstilling. Lauritzen ville det skulle strammes enda mer til.

I forkant av styremøtet ble det varslet politisk omkamp om avgjørelsen i Stortinget. Sosialistisk venstreparti har allerede levert et forslag om å omgjøre vedtaket, et forslag som skal behandles av Stortinget til høsten.

Styremøte Nord universitet 26.06.2019.