Rice vil ha munnbind i undervisning

Rektor ved Oslomet, Curt Rice, mener norske helsemyndigheter er i utakt med resten av verden.

Rektor ved Oslomet, Curt Rice (her avbildet ved en tidligere anledning), stiller seg kritisk til Folkehelseinstituttets manglende villighet til å påby munnbind.

Dette melder VG.

– Jeg synes det er merkelig at norske helsemyndigheter er så ute av takt med resten av verden. Alle sier at når du ikke klarer å opprettholde avstand, så kan munnbind være med å redusere risikoen for smitte, sier Rice til VG.

Til avisen påpeker han at det blir vanskelig for skolen å anbefale munnbind til sine studenter selv, om rådene ikke har forankring i anbefalinger fra offentlig hold. Han trekker fram at munnbind kun fungerer hvis alle bruker det.

Hanne Eriksen-Volle, seksjonsleder for Resistens og infeksjonsforebygging hos Folkehelseinstituttet, sier til VG at de skal vurdere et eventuelt tiltak. Det kan særlig bli aktuelt i situasjoner hvor det er vanskelig å holde avstand, for eksempel i undervisning, dersom smittetallene skulle øke.

Lege ved Reiseklinikken, Gunnar Hasle, har tidligere uttalt seg til Universitetsavisa om at FHI burde påby bruk av munnbind i offentlige rom hvor mange oppholder seg samtidig over lengre tid, blant annet i undervisning.