Argumenterte for at Ålesund må få bevare stedlig ledelse

ÅLESUND: De NTNU-ansatte i Ålesund var opptatt av lokal medbestemmelse og faglig utvikling da de møtte en samlet NTNU-ledelse onsdag ettermiddag.

NTNU-lederne presenterte seg for de ansatte i Ålesund, som ønsket klare svar på hvordan de blir organisert i nær framtid.
Mer håndfast kan vel ikke NTNU-fusjonen bli: De ansatte i Ålesund står i kø for å få utdelt NTNU-adgangskort.

På allmøtet var det lite av de store ordene og luftige visjonene som preget mandagens fusjonsmarkering. Nå ønsket utålmodige ansatte klare svar fra ledelsen på hvordan arbeidshverdagen deres blir framover, både faglig og organisatorisk.

Spørsmålene stod i kø:

Hva med studieemnene, der gamle NTNU operer med 7,5 studiepoeng, mens de gamle høgskolene har en ordning med 5 og 10 studiepoeng? Hvordan unngå å bli et A- og et B-lag? Hvordan blir organiseringa på nivå 3: Blir det stedlig ledelse og lokal medbestemmelse? Hvor skal hovedveiledere på Ph.D-programmene rekrutteres fra?

Praktikere i møtet med akademia

Som en av de ansatte poengterte:

- Vi må ikke ende som A-lag og et B-lag. En god del av de ansatte her i Ålesund vil ha glede av å bli oppgradert faglig. Vi har vært jevne praktikere, det har vært et annet behov for kompetanse her enn det som har vært standard i Trondheim. Vi håper at undervisningserfaring skal telle med i det akademiske tellekantsystemet.

- Vi har en stolthet i Ålesund i å undervise i bachelorprogrammene våre, vi har ingen nobelpriser her, sa hun, og ble fluksens avbrutt av rektor Bovim:

- Men de kommer herfra.

Latteren runget i auditoriet, og hele møtet var preget av ei jovial og tillitsfull stemning.

Gunnar Bovim sa videre:

- Vi må fortsatt være stolte over at vi har gode bachelorprogram. Vi skal ikke akademisere det som ikke behøver akademisering. Vi skal drive forskningsbasert utdanning, men vi må ikke tenke at vi har et annet oppdrag enn før. Bachelorgraden er ett av våre oppdrag, og vi må ikke redusere stoltheten over det vi får til på disse programmene, understreket han.

Bovim forsikret også at gode undervisere skal bli enda bedre, og at det ikke vil bli slik at gode undervisere skal gjøre noe annet.

Ville vite mer om lokal ledelse

Det er allerede klart at Ålesund og Gjøvik ikke blir egne fakulteter. Flere i salen ønsket svar på om det blir en stedlige ledelse ved NTNU i Ålesund.

- Jeg opplever at gamle NTNU er linjestyrt. Min skrekkvisjon er at vi havner på nivå fire uten stedlig handlekraft. Dette betyr mye for oss og det er et signal dere må ta med dere videre, mente en av de ansatte som tok ordet.

- Hvis Ålesund ska bli bedre, må dere ta med dere det beste fra Trondheim og Gjøvik. Vi må ikke tenke at vi skal bevare det gamle og gjøre minst mulig justeringer. Vi må være dristige og ta med osss det gode fra de andre. Vi må ikke tenke: vi hadde så mye bra, la oss holde oss til det, framholdt Bovim.

Han sa at mye vil bli klarere også når det kommer til stedlig ledelse og instituttledelse når fakultetsstrukturen er vedtatt.

- Instituttene vil stort sett bli stedsforankret, og nå framover vil vi dette vil vi høre mer fra dere om hva dere mener om disse spørsmålene, sa han.

Etter møtet stilte de ansatte seg i ei lang kø: Da var det utdeling av nye adgangskort. NTNU-fusjonen er definitivt en realitet.