– Nord universitet har også et samfunnsansvar

Statsminister Erna Solberg besøkte Sykehuset Namsos tirsdag morgen. Hun sier Nord universitet skal sørge for god, desentralisert utdanning.

Erna Solberg sier det er viktig for regjeringen at man har gode distriktsutdanninger. Arkivfoto.

Det knyttet seg spenning til Solbergs besøk ved Sykehuset Namsos i dag.

Sykehuset frykter blant annet nedleggelse av sykepleierutdanningen. Nord universitet foreslo nylig i en rapport å omorganisere store deler av universitetet. Dette har miljøet i Namsos reagert kraftig på.

Samfunnsoppdrag

– De kan ikke bare se på kvaliteten og doktorgradsstudier. Nord universitet har også et samfunnsoppdrag hvor de skal sørge for god, desentralisert utdanning, sa Solberg tirsdag, ifølge adressa.no

Hun understreket at det var viktig for regjeringen at man har gode distriktsutdanninger som er tilpasset behovene i lokalsamfunnet.

– En grunn til brevet

– Men det er Nord universitet som må lage og se på systemene, men det er altså en grunn til at det kom et brev fra statsråden, sa Solberg, ifølge Adresseavisen.

Statsråd Iselin Nybø sendte et brev til styret 30. april, der hun blant annet skrev at det er viktig at studiestedstrukturen legger til rette for at alle delene av regionen har tilgang til god kompetanse og arbeidskraft.