Opposisjonen kritisk til kutt av læresteder ved Nord universitet

Statsråd Iselin Nybø fikk kritikk for å gjemme seg bak skjørtene til styret og rektor ved universitetet.

Marius Meisfjord Jøsevold var opptatt av hva det vil koste Nord universitetet å betale i husleie for lokaler som blir fraflyttet.

Red.anm: I NTB-artikkelen var det oppgitt begrep som «lærerskole» og «elevtilfredshet». Dette er nå rettet opp til «campus Nesna» og «studenttilfredshet»

Opposisjonen på Stortinget steiler over forslagene om å sentralisere Nord universitet og legge ned høyskolene i Nesna, Namsos og Sandnessjøen.

Saken toppet den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag, der minister for forskning og høyere utdanning Iselin Nybø (V) blant annet ble beskyldt å gjemme seg bak skjørtene til styret og rektor ved Nord universitet.

I slutten av april sendte universitet og rektor Hanne Solheim Hansen et forslag om å endre studiestedsstrukturen på høring. Forslaget om å legge ned de tre studiestedene har vakt stor oppstandelse og møtt stor motstand lokalt.

Betaler leie for tomme lokaler

I Stortingets spørretime lurte stortingsrepresentant Marius Meisfjord Jøsevold på hvor samfunnsøkonomisk det er å legge ned studiesteder samtidig som det vil påløpe husleiekostnader i flere år framover for de fraflyttede byggene.

Han pekte på at Nord universitet i Steinkjer ikke vil benytte et bygg på 10 000 kvadratmeter, som Steinkjer har investert 450 millioner kroner for å få bygd. Samtidig skal Nord ha forpliktet seg til å betale husleie til en verdi av 180 millioner kroner over en tiårsperiode.

Deretter viste han til Nesna, som også vil ha husleiekostnader i en tiårsperiode på 240 millioner kroner. Samtidig vil det være kostnader knyttet til å flytte fra studiestedene. Avslutningsvis trakk han fram at Bodø har planer om å utvide lokalene.

- Er det rimelig å betale flere millioner kroner for noe de ikke vil benytte seg av, samtidig som de vil utvide andre steder, spurte Jøsevold.

Statsråd Iselin Nybø svarte at det planlagte bygget i Bodø har lenge vært ønsket.

- Leieavtalene i Nesna og andre steder må inngå i den vurderinga som styret ved Nord universitet skal ta, sammen med andre vurderinger, svarte hun.

Hun regner med at det vil komme ulike synspunkter og innvendinger nå når rapporten er på høring.

- Styret må ta stilling til helheten, hvor leiekostnadene er ett element, sa hun i svaret til SV-representanten, som er bosatt på Nesna.

– Politisk skapt

– Det er regjeringen som har presset gjennom en fusjon. Dette er et politisk skapt problem, mens universitetet ikke har fått midler til å rydde opp. Når har statsråden tenkt å stille opp for universitetet, ville Aps stortingsrepresentant Eirik Sivertsen vite.

– Et universitet må ha to tanker i hodet på én gang: Det skal levere kvalitet og de sørge for å utdanne den arbeidskraften som trengs i regionen, repliserte Nybø, som ikke ville være med på at regjeringen har sendt uklare styringssignaler til universitetet.

– Nå er rektors forslag sendt ut på høring. Det er nå lærestedene, regionene og kommunene skal komme med sine innspill. Jeg har tillit til det blir en ryddig prosess, sa hun – men må samtidig erkjenne at det har vært flere problemer.

Arnstad: – Alvorlig

Opposisjonen peker på at campus Nesna scorer svært høyt på både resultater og studenttilfredshet. Marit Arnstad (Sp) mener saken er alvorlig.

– Regjeringen har gitt et utydelig signal, og nå gjemmer statsråden seg bak prosessen. Hva om styret velger sentralisering, hva gjør regjeringen da? Vi man fortsatt gjemme seg bak skjørtene til styret, spurte hun.

Det endelige vedtaket om studiestedsstrukturen ved universitetet skal fattes på et styremøte 26. juni. Ifølge universitetet er dagens organisering verken faglig eller økonomisk bærekraftig.