Ytring

Alt Velle vet, er at han intet vet

Jeg forstår ønsket om at offentlige midler skal brukes fornuftig. Men det er en misforståelse å tro at vi kan vurdere utdanning kun ut fra hva som virker nyttig nå, skriver Øystein Gjermhusengen.

Simen Velle er ny fraksjonsleder i utdanningskomiteen på Stortinget, og i sin ferske bok «11 gode grunner til å våkne opp» lanserer han et forslag om å fjerne stipendet for utdanninger som «ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme».
Publisert Sist oppdatert

Dette er en ytring. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens mening.

Frp-politiker Simen Velle sier i et intervju med Khrono at «pengene vi bruker må komme samfunnet vårt til gode på en eller annen måte», og spør hvordan forskning gjør Norge bedre og sterkere, og hvordan den gjør vår hverdag enklere. Hvis forskningen ikke kan svare på det, «er det kanskje ikke riktig å finansiere den», sier han.

Jeg forstår ønsket om at offentlige midler skal brukes fornuftig. Men det er en misforståelse å tro at vi kan vurdere utdanning kun ut fra hva som virker nyttig nå. Forskning og kunnskapsutvikling handler om å forstå, ikke bare om å levere umiddelbare resultater.

Enig eller uenig?

Send oss din ytring på

Jeg har utdanning innen kunst, media og kommunikasjon ved NTNU. For femten år siden var det mange som spurte seg hvorfor vi skulle bruke penger på å forske på film, sosiale medier og digital kultur. Hvem hadde den gang trodd at vi i dag ville ha et enormt behov for innholdsprodusenter og kommunikasjonsrådgivere som hjelper alt fra sykehus til rørleggere med å nå ut i en digital verden? Det som virket lite nyttig da, har blitt en sentral del av både næringsliv og samfunn.

Velle mener videre at partene i arbeidslivet skal definere hvilke utdanninger som er lønnsomme for samfunnet, men historien viser hvor kortsiktig en slik tilnærming kan være.

Jeg jobbet også som studieveileder ved Institutt for geologi og bergteknikk midt i oljeprisfallet i 2014-2016. Jeg var vitne til at mange ingeniører plutselig sto uten jobb og måtte sette seg på skolebenken igjen. Det var en påminnelse om at selv de mest “nyttige” utdanningene kan miste sin umiddelbare verdi når samfunnet endrer seg. Skulle vi da hatt den samme snevre tankegangen om hva som er verdt å satse på, også for disse fagene?

Politikere bør være varsomme med å kreve at forskning og utdanning skal gi raske, målbare resultater. Den typen tenkning gir oss kortsiktighet og mindre kunnskap. Samfunnet endrer seg, og derfor må også kunnskapen være bred.

Jeg mener derfor at vi opprettholde en tydelig armlengde mellom akademia og næringsliv. 

Vi trenger politikere som forstår at verdien av kunnskap ikke alltid kan måles i kroner eller produktivitet.