Lokker søkere med stor-NTNU

Søknadsfristen nærmer seg, og Høgskolen i Ålesund reklamerer for at de som begynner hos dem til høsten blir en del av Norges største universitet fra nyttår.

Selv om alle studier går som vanlig, kan fusjonen åpne opp for mange spennende muligheter, sier rektor Marianne Synnes.

- Opptak og studier går som normalt nå i 2015, men når fusjonen trer i kraft vil det åpne seg nye muligheter for studentene, skriver høgskolen på sin hjemmeside – og minner om at søknadsfristen er 15. april.

Fusjonen får ikke noen innvirkning på studiene som allerede er i gang eller starter opp høsten 2015. De som søker opptak, skal fortsatt søke Høgskolen i Ålesund, og alle studiene vil bli gjennomført med det innholdet som er beskrevet i fag- og studieplaner. Den 1.1.2016 trer fusjonen formelt i kraft, og alle studenter ved Høgskolen i Ålesund blir studenter ved NTNU. Vitnemål som skrives ut etter denne dato får NTNUs logo.

- Vi fusjonerer med NTNU for å bli sterkere innen både utdanning og forskning. Selv om alle studier går som vanlig, kan fusjonen åpne opp for mange spennende muligheter, sier rektor Marianne Synnes i meldingen.

Potensielle søkere lokkes med større fagmiljøer, som igjen øker omfanget av lærekrefter og gir flere medstudenter. Nye fasiliteter blir tilgjengelig, og det kan bli lettere å knytte kontakter og skaffe veiledere til oppgaver. Kanskje blir det naturlig å tenke samarbeid om bachelor- og masteroppgaver for noen, eller å delta på forskningsprosjekter for andre på tvers av studiesteder, heter det.

Hans Marius Martinsen, leder for Studentparlamentet, tror studentene går en spennende tid i møte, med mye ny aktivitet og studentengasjement. Han nevner blant annet at det skal bygges opp nye felles studentorganisasjoner og studentparlament, og det kommer til å skje en lang rekke aktiviteter på tvers av studiestedene.

Det nye NTNU får 38 000 studenter og 6 400 ansatte. Budsjettet blir rundt sju milliarder kroner, og campusene fordeles på Trondheim, Gjøvik og Ålesund.