Studenter samler inn penger til Nepal:

- Det beste vi kan gjøre for dem er å samle inn penger

Medisinstudenter fra NTNU har samlet inn over 80 000 kroner for å hjelpe de katastroferammede i Nepal.

Dhulikel hospital i Kathmandu er fylt til randen av skadde etter jordskjelvet. Mange blir behandlet på gårdsplassen utenfor sykehuset og skadde blir fraktet til sykehuset i helikopter fra områder som har mistet veiforbindelsen.

- Sykehuset har sprengt kapasiteten for lenge siden, og vi har fått informasjon om at de holder på å gå tomme for medisiner og nødvendig medisinsk utstyr, sier Vidar Tran til UA.

Medisinstudenten er én av initiativtakerne til en innsamlingsaksjon via Røde Kors. De har i skrivende stund samlet inn 82 250 kroner fra 256 personer. Målet er å samle inn 100 000 kroner.

Frykter epidemier

Det er i alt 23 medisinstudenter ved NTNU som står bak aksjonen. De har alle vært i Nepal i forbindelse med enten utveksling, sommerskole eller klinisk forskning.

- Det er veldig mye brudd- og klemskader etter en slik naturkatastrofe. Vi frykter at det oppstår epidemier de kommende ukene. Tilgang på medisiner og medisinsk utstyr er livsviktig, og det beste vi kan gjøre nå er å bidra med penger slik at sykehuset og hjelpeorganisasjonene kan behandle de skadde, sier Tran.

Han tilbrakte flere måneder i Nepal for å samle inn data til en hovedoppgave om kols høsten 2013.

I en epost opplyser en av legene ved Dhulikel hospital at et legesenter med kapasitet til å ta i mot seks pasienter måtte behandle 200 skadde, og de mest alvorlig skadde blir fløyet til hovedsykehuset med helikopter. Der er jobbes det døgnet rundt og sykehuset trenger ekstra forsyninger av det aller meste av medisinsk utstyr og medisiner.

NTNU-samarbeid

Det er foreløpig meldt om over 5 000 døde etter det kraftige jordskjelvet som rammet fjell-landet. Det anslås at det totale antallet omkomne kan være over 10 000. Universitetsavisa har fått opplyst at 15 personer fra NTNU og HiST befant seg i landet da katastrofen skjedde. Alle disse er gjort rede for, og ingen av dem skal ha blitt skadd.

NTNU har en samarbeidsavtale med Kathmandu university i hovedstaden, samt Dhulikel Hospital. Flere av NTNU-erne skal være der i den sammenheng, men to NTNU-ansatte er i landet på ferie, uavhengig av hverandre.

- NTNU har regelmessig aktivitet både for studenter, doktorgradskandidater og ansatte i Nepal, sier sikkerhets- og beredskapsleder Lars Strømmen ved NTNU.

I tillegg er det nepalske doktorgradskandidater på NTNU som nå får oppfølging av universitetets støtteapparat.