Utestengte iranere fikk oppholdstillatelse

NTNU-stipendiatene Hamideh Kaffash og Shahin Akbarnejad kommer tilbake til Gløshaugen.

Hamideh Kaffash og Shahin Akbarnejad saksøkte staten for å få oppholdstillatelse i Norge, men tapte saken i fjor sommer. Nå har de likevel fått oppholdstillatelse.

Om to uker skulle Shahin Akbarbejad og Hamideh Kaffash i retten for ankesaken etter å ha saksøkt den norske stat ved UNE i fjor sommer.

Onsdag ettermiddag opplyser deres advokat Brynjulf Risnes at rettssaken er avblåst fordi de to iranske NTNU-stipendiatene likevel har fått oppholdstillatelse.

Sendte inn nye søknader

- Det har hele tiden vært kontakt mellom partene, og det ble sendt inn nye søknader om oppholdstillatelse ganske nylig. I dag kom beskjeden om at de får fortsette sine studier i Norge, sier Risnes til UA.

- Vi har fått klar forståelse for at PST har et annet syn på saken nå etter at de internasjonale sanksjonene ble opphevet tidligere i år, fortsetter han.

- Endelig har de endret avgjørelsen sin, og vi ser resultatet av den harde kampen vi har kjempet. Dette er en stor dag og en seier for NTNU. Jeg er stolt over at vi har kjempet istedet for å tie, og skal forsøke å glemme alt det triste dette har medført, sier Kaffash til UA i en tekstmelding.

Hun takker NTNU og spesielt instituttleder Jostein Mårdalen ved Institutt for materialteknologi for støtten. Også Akbarnejad sier til UA at han er glad og opprømt etter å ha fått beskjed om at han har fått oppholdstillatelse.

LES OGSÅ: Kontrollen av studenter og forskere fra Iran er endret

Kommer tilbake til NTNU

Risnes sier at saken har vært frustrende både for de to iranerne og for ham som advokat. De har hele veien ment at det har vært snakk om en misforståelse. Kaffash og Akbarnejad ble nektet oppholdstillatelse med bakgrunn i regelverket for ulovlig kunnskapsoverføring etter først å ha kommet til Norge på et tidlig arbeidsstart-visum.

Risnes forteller at begge er innstilt på å komme tilbake til NTNU etter sommeren.

Kaffash har siden hun reiste fra NTNU oppholdt seg i Iran, mens Akbarnejad har tatt en såkalt "Licentiate degree" ved Kungliga Tekniska Högskulan i Stockholm. Han har i tillegg bidratt i sju publikasjoner om samme tema som han ble nektet å studere i Norge på grunn av regelverket rundt ulovlig kunnskapsoverføring.

- Jeg har fått en god jobb her i Iran, men har besluttet at jeg vil komme tilbake til Norge, sier Kaffash.

- At de nå får komme tilbake regner jeg med fører til lettelse på Gløshaugen, der kampen om de beste hodene er viktig, sier Risnes.

UA har vært i kontakt med UDI som foreløpig ikke kan kommentere saken på grunn av taushetsplikten.

LES OGSÅ: - Det er større sjanse for å få oppholdstillatelse nå
LES OGSÅ: Iranske stipendiater klar for ny runde i retten

BAKGRUNN:
LES OGSÅ: 54 personer fanget av spionfilter
LES OGSÅ: PST mistenker organisert forskerjuks fra Iran
LES OGSÅ: Ventet fire måneder - fikk nok et avslag
LES OGSÅ: UD: - Studenter kan lage kjernefysiske, kjemiske og biologiske våpen
LES OGSÅ: - Kunnskap er det samme som håndfast teknologi
LES OGSÅ: - Norge bør være sistevalg for iranere
LES OGSÅ: 234 åpnet lommeboken
LES OGSÅ: - Dette føles helt fantastisk
LES OGSÅ: Iranske politikertopper hamrer løs mot Norge