Studentbedriften hennes tok sølv i EM. Nå blir hun gründer på fulltid

Lene Stenseth hadde aldri en gründer i magen. Men det var før AgriMare Bio vant NM og tok sølv i EM for studentbedrifter.

Danner aksjeselskap: - Da vi vant NM, gikk det et lys opp for oss og da vi tok sølv i EM forsto vi at vi var på rett vei, sier Lene Stenseth i AgriMare Bio.
Publisert

- Nå har vi lagt ned studentbedriften og skal få en bedrift opp å stå, forteller Stenseth, som sammen med Emma Lovise Sunde og Charlotte Thunes Hansen skyter inn egenkapital for å starte opp et aksjeselskap.

Oppdrett av børstemark

Det hele begynte med en problemstilling: Hvordan gjøre avfallet fra settefiskeanlegg om til en ressurs? Deretter kom idéen: Kanskje fiskeslammet kan egne seg som føde for børstemark?

- Vi tok en bunnprøve under en merde og fikk opp mye børstemark. Da var vi fortsatt i idéfasen og stilte oss spørsmålet: Hvorfor ikke prøve å dyrke børstemark og gi den slam, forteller Stenseth som var daglig leder for studentbedriften.

Flere måneder med hardt arbeid seinere ble idéen deres kronet med gull i Norge og sølv i Helsinki under det norske og europeiske mesterskapet i beste studentbedrift.

Følg Universitetsavisa på Facebook, Twitter og Instagram.

Tankegangen er at børstemarken har et høyt innhold av marint protein og har viktige marine fettsyrer og kan derfor erstatte vegetabilske ingredienser i fôret til oppdrettslaks. Storskala oppdrett av børstemark med fiskeslam som eneste næringssubstrat, vil gjøre at de vegetabilske ingrediensene i dagens fiskefôr heller kan brukes til menneskeføde.

- Da vi først fikk idéen om å dyrke børstemark og gi den fiskeslam ballet det på seg. Vi leste mengder med forskningsrapporter og jobbet dag og natt for å få den informasjonen vi trengte for å iverksette idéen, sier påtroppende fulltidsgründer Stenseth.

Stor interesse for AgriMare Bio

- Når skjønte dere at dette begynner å ta av?

- Da vi vant NM gikk det et lys opp for oss. At vi var nominert i sju av åtte kategorier, gjorde at vi skjønte at her har vi truffet noe. Da vi i tillegg tok sølv i EM fikk vi enda en bekreftelse på at vi var på rett vei.

LES OGSÅ: Fikk sølv i EM og gull i NM

LES OGSÅ: Vil løse matkrise med eget fiskefôr

At studentbedriften gjorde det så bra i de to mesterskapene, har skapt stor interesse for AgriMare Bio. Lene Stenseth forteller at de blir invitert til foredrag og konferanser. De fikk sponset tur til MITs sommerskole og er invitert til å bli med ei klynge sammen med andre oppstartsbedrifter. Investorer har også bedt om å få en forretningsplan.

I høst skulle trioen egentlig starte på en master i Trondheim, « Marine Coasthold Development», men har søkt om ett års permisjon.

Nå skal de søke støtte hos Forskningsrådet, Innovasjon Norge og andre aktører. Får de den støtten de trenger, blir det gründerskap på fulltid. I tillegg regner Stenseth med at hun må finne seg en jobb i helgene for å spe på økonomien.

- Vi har hatt verdens beste foreleser

Suksessen til Agrimare Bio gjør altså at Stenseth blir gründer i stedet for student, men hun er ikke av dem som alltid har hatt en gründer i magen.

- Nei, det hadde jeg ingen planer om. Jeg syntes fiskeri var spennende og søkte til slutt biomarin innovasjon i Ålesund. Det var da jeg skrev på bacheloroppgaven at jeg tok en helomvending og fant ut at jeg på tampen skal bli en gründer.

LES OGSÅ: Studenter lager øl og knekkebrød av tare

LES OGSÅ: Børstemark er ålreite dyr

Hun er overveldet over all hjelpen AgriMare Bio har fått fra faglærere og NTNU generelt. To faglærere på campus Ålesund må framheves spesielt, mener hun:

- Vi har hatt verdens beste foreleser. Bjørn Magne Hatlø har stilt opp for oss tidlig og seint. Og Stig Tuene har hjulpet oss enormt med lab-arbeidet. De har mye av æren for at vi har kommet så langt, og i tillegg har hele Institutt for biologiske fag stilt opp samme hva det gjaldt, skryter hun.

Nå håper de å flytte inn i Norsk maritimt kompetansesenter, der andre oppstartsbedrifter holder til:

- Dette blir et avgjørende år for oss. Vi skal prøve og feile, og går det ikke får vi prøve på nytt seinere igjen. Håpet er at vi skal klare det og ambisjonene er store, sier en optimistisk Lene Stenseth.

Studentene Lene Stenseth, Emma Lovise Sunde og Charlotte Thunes Hansen vil drive oppdrett av en marin organisme som kan bli en god kilde til protein i fiskefôr.