Se bildene fra immatrikulering 2018

Nobelprisvinnerens råd til nye studenter: – Ta deg pauser

Forventningene er høye når de nye studentene ankommer NTNU: – Verden er avhengig av dere, sier nobelprisvinner May-Britt Moser.

Det var en stor folkemengde som var samlet på Gløshaugens gressplen da de nesten 9000 nye Trondheimsstudentene skulle immatrikuleres ved universitetet.

Her kan du se hele immatrikuleringen.

Rektor Gunnar Bovim startet seremonien, som ble fulgt av taler og underholdning, og presentasjon av studentfrivilligheten i Trondheim.

Se innslagene i bildegalleriet over.

– Vår framtid

Det var nobelprisvinner May-Britt Moser som fikk æren av å holde hovedtalen på årets immatrikulering, og ønsket studentene velkommen til NTNU.

– Et universitet vi er stolt av, og fra i dag av er vi stolte av dere også. I dag er dere en del av oss, av NTNU sa Moser, som holdt talen på engelsk for å inkludere de internasjonale studentene.

LES MER: Bovim ønsker bedre psykososial helse for studentene - oppretter Buddy-pris

Til UA forteller hun at synet av alle studentene gjorde henne så rørt at hun nesten begynte å gråte.

– Det var helt fantastisk å stå og se ut på det folkehavet og tenke på at disse menneskene skal bli vår fremtid, sier hun.

Pause og refleksjon

Mosers budskap til studentene var å benytte sjansen de hadde fått, "verdens framtid avhenger av dere", men også å ta seg tid til pauser.

– Tillat deg selv å ta en pause. Spør deg selv hvor du er på vei, om det er en vei du er fornøyd med. Vær ærlig med deg selv, predikerte hun til de nye studentene.

LES OGSÅ: Gode råd til ferske studenter

Og selv om det er mye ansvar, oppfordrer hun også studentene til å ha det gøy og være nysgjerrige.

– Jeg håper de får bringe fram barnet i seg. Er det et sted de kan gjøre det, er det på NTNU. Bare fantasien setter grenser!