Studentene vil jobbe med fornybar energi

Fornybar energi er bransjen som fenger flest norske studenter, viser Karrierebarometeret 2019.

Hele 73 prosent av teknologistudentene vil jobbe med å omstille Norge til å utnytte fornybar energi.

Likevel klatrer Equinor på lista over attraktive arbeidsgivere.

Innovasjon Norge topper igjen lista over økonomistudentenes foretrukne arbeidsgivere, mens forskningsinstituttet SINTEF i 2019 er arbeidsplassen flest teknologistudenter ønsker seg til.

På bransjenivå er det fornybar energi som fenger mest. Hele 73 prosent av teknologistudentene vil jobbe med å omstille Norge, og for økonomistudentene er det kun management consulting og bank og finans som er mer attraktivt.

– Dette har vi inntrykk av at arbeidsgiverne er oppmerksomme på. Sannsynligvis blir det en kamp framover om å profittere på denne interessen, sier rådgiver Arve Kvalsvik i selskapet Evidente, som sammen med KarriereStart.no står bak Karrierebarometeret.

Olje og gass

Selv om interessen er stor for fornybar energi, er olje- og gassbransjen paradoksalt nok fortsatt også populær. Etter en nedtur som følge av oljekrisen har selskaper som Equinor og Aker hentet seg kraftig inn, og førstnevnte er i år på topp tre i begge studentgrupper.

De mer «rene» fornybarselskapene som Statkraft, Rec og Lyse er langt mindre populære, og sistnevnte er det eneste som klatrer tydelig på lista.

– Mye tyder på at det ikke er tilstrekkelig å være plassert innen fornybarbransjen for å være en foretrukket arbeidsgiver, sier Kvalvik til NTB.

I tillegg til at de vil jobbe med noe meningsfullt, svarer studentene at sjansene for å stige i gradene og skape en god karriere på lang sikt også veier tungt med tanke på hvilke arbeidsgiver de velger.

– Der er Equinor sterke. I tillegg ser det ut til at navnebyttet har vært en suksess. Det skjedde mens vi var midt i prosessen med å hente inn data til Karrierebarometeret i fjor, og vi så et umiddelbart omdømmehopp på mellom 5 og 10 prosent, avhengig av hvilke studentgrupper vi spurte. Sannsynligvis gjør nytt navn studentene mer oppmerksomme på at Equinor også har satsinger innen fornybar energi, som for eksempel havvind, sier Kvalvik.

Styres av konjunktur

Mens interessen rundt Equinor og resten av oljebransjen falt under oljekrisen, fikk entreprenørvirksomhet, infrastruktur og bygg og anlegg seg et løft. Det samme skjedde innen konsulent- og rådgivningsbransjen, som midt i krisen utgjorde 65 prosent av topp 10-lista over drømmearbeidsgivere.

Nå som økonomien er i ferd med å hente seg inn igjen og regjeringens motkonjunkturpolitikk dempes av, strømmer studentene tilbake til industrien.

Noen få selskaper imidlertid ut til å være uavhengige av svingningene i økonomien. DNB, McKinsey, Kongsberg Gruppen, Multiconsult og Norconsult er eksempler på virksomheter som gjerne ligger helt i toppen uavhengig av hvordan det går med den nasjonale økonomien.

Trygge på jobb

Bedringen i den nasjonale økonomien har bidratt til et kraftig hopp i andelen som sier de føler seg trygge på å finne relevant jobb etter studiene. 75 prosent mener å se gode jobbmuligheter i 2019, mot 65 prosent i 2017 og 2018. Aller tryggest på å få seg jobb innen sitt fagfelt er IT-studentene.

Blant studentene innen helse og samfunnsvitenskap og humaniora, er det departementene som er den mest attraktive arbeidsgiveren. Disse og jusstudentene vil helst jobbe i offentlig sektor, mens privat sektor stikker av med økonomene og teknologene.

Drøye 4.000 studenter har svart på undersøkelsen.