«Takk, NTNU og Norge for at jeg får studere her»

- Ålesund er den vakreste byen jeg noen gang har sett, sier Alisa Tabatska fra Ukraina. På sitt første utenlandsopphold valgte hun å studere ved NTNU.

Alisa Tabatska gleder seg til å komme i gang med studiene og har foreløpig veldig gode inntrykk av både studiested, folk og natur.

I dag er det studiestart og immatrikulering ved NTNU i Ålesund og Gjøvik. Mens noen er hjemmekjære og velger å studere i det fylket de er født, tar andre det store spranget: De avslutter et kapittel i hjemlandet og åpner et nytt, i et nytt land og i en ny by: Ålesund.

Fallt pladask for naturen

Alisa Tabaska er 32 år og kommer fra byen Dnipro i Ukraina. Det bor over 1 millioner mennesker i byen som er den fjerde største i landet. Her står industri sterkt og den har et universitet.

- Det er mange muligheter i Dnipro, forteller Tabatska.

Til tross for dette finner vi henne ruslende rundt på NTNU i Ålesund. Hun kom for noen uker siden og har allerede blitt godt kjent i byen. Hun kan ikke få understreket nok hvor glad hun er for å være i Norge. Hun har drømt om å dra hit. Her er det så mye vakker natur og landet er moderne og velutviklet.

De neste to årene skal hun ta en master i internasjonal business og markedsføring. Fra før av har hun en økonomigrad fra universitetet i hjembyen og har flere år med arbeidserfaring.

Men vi må nærmere til bunns i dette: Hvor får en student fra Ukraina idéen om å studere i Norge, i en mye mindre by enn hjembyen Dnipro?

- Jeg har venner som har besøkt Norge og fortalt om den fine naturen. Jeg googlet og fant mer informasjon om landets økonomi og livet her. Jeg så på alle de vakre bildene. Da jeg var klar for å studere igjen, falt valget på NTNU, som er det største universitetet. Og siden Ålesund er den vakreste byen jeg noen gang har sett, havnet jeg her, forteller Tabatska på godt engelsk.

Høflig og smilende

Vel, alt er relativt. Da vi snakket med henne på mandag, regnet det jevnt og trutt i Ålesund og mørke skyer hang over campusen. Det er kanskje noe annet enn glansbildene man kan finne på internett?

- Været bekymrer meg ikke. Ukraina har fire årstider og om våren og høsten regner det mye. Jeg er forberedt med paraply og regntøy. Jeg vet også at nordmenn sier at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær, smiler hun.

Det ser ut som at alt foreløpig har gått på skinner for masterstudenten. Bolig er for lengst i boks. Dessuten har hun observert nordmenn, og konstaterer at folk er høflige her og alle smiler til henne. Det som gjør NTNU ekstra attraktiv for henne, er at det er mange internasjonale studenter her.

- Nå får jeg muligheten til å bli kjent med studenter fra mange forskjellige land og med nordmenn. Det blir ei fin erfaring. Vi har internasjonale studenter i Ukraina også, men ikke så mange som i Norge. Jeg er takknemlig overfor Norge og universitetet for at jeg får denne muligheten, sier hun ydmykt.

Det vakre Ukraina

- Ukraina er ikke så veldig sentral i nyhetsbildet her i Norge, vi hører om interne uroligheter og økonomiske problemer?

- Jeg diskuterer ikke politiske problemer. Landet mitt jobber med å løse dem. Ukraina er et flott land, det er vakkert og stort. Vi har nydelig matjord og utbygd industri. Vi trenger ny kunnskap for å forbedre landet, og alle prøver å gjøre Ukraina til et enda bedre land, forteller hun.

Plutselig skildrer Alisa Tabatska hjemlandet like lyrisk som hun har skildret Norge.

- Landet vårt har nydelig natur, flotte fjell, mye skog og det er alltid friskt vann.

- Regner du med å dra tilbake når du er ferdig med studiene?

- Jeg har ingen planer. Vi får se, svarer hun.

I tillegg til å farte rundt i Ålesund har hun også besøkt Oslo. Men det er noe med arkitekturen, utsikten, alle de fine bygningene. Hun må atter en gang skryte av byen hun skal studere i.

- Jeg kan ikke beskrive den følelsen jeg har når jeg er i byen her. Den er så nydelig.

Til og med venner har hun rukket å få. Hun har blitt kjent med medstudenter fra samme kurs, men også andre studenter.

– Jeg føler meg ikke alene. Dette blir bra, smiler hun.

- Studenter må bli sett

Yusuf Harmankaya kommer også utenbys fra. Han er oppvokst i Trondheim og utdanner seg til dataingeniør. I år er han en av fadderne og skal bidra til at de nye studentene trives underveis i studiene. Han har allerede studert ett år i Ålesund, og grunnen til at han forlot Trondheim, var at han ville utforske det å bo et annet sted enn der han vokste opp.

- Det er rent tilfeldig at det ble Ålesund, men jeg er ganske fornøyd her. Jeg liker veldig godt naturen og alle fjellturene.

Byen er fin, men han synes det regner litt for mye. Ifølge trønderen er sunnmøringene hyggelige, men det var litt vanskelig å forstå dialekta deres i starten.

– Hvorfor ville du være fadder nå ved studiestart?

– Jeg vil at folk skal trives. I fjor var det mange medstudenter som sluttet. Jeg vil gjøre en bedre jobb og sørge for at de ikke dropper ut. Alle skal bli sett, sier han.

- Hva er ditt råd til alle ferske studenter som starter studiene denne uka?

- Prøv å delta. Møt opp til alle timene, snakk med klassekamerater. Det er viktig å jobbe i grupper, særlig i eksamensperioden var de til god hjelp, sier Harmankaya.

I dag er det Ålesund og Gjøvik sin tur til å feire studiestart. En akademisk prosesjon innleder immatrikuleringa og deretter er det duket for en rekke arrangementer i regi av fadderne.

Yusuf Harmankaya vil bidra til at nye studenter ikke dropper ut av studiene underveis.