Medisinstudentene vil tilbake til pasientene

Medisinstudentene vil at den pasientnære undervisningen skal starte opp igjen så raskt som mulig. – Det er en stor del av utdanningen vår, sier leder for medisinstudentene, Håvard Ulsaker.

Håvard Ulsaker, leder for Norsk medisinstudentforening, mener studentene må få komme tilbake til pasientene til høsten.
Publisert

På grunn av koronaepidemien har det vært lite pasientkontakt for medisinstudentene i vår.

– Siden mars har medisinstudentene møtt få pasienter. Gjennom pasientmøtene lærer vi prosedyrer, praktiske undersøkelser, å snakke med pasienten og å ta opp sykehistorier. Dette bør starte opp igjen så raskt som mulig, sier Ulsaker, som er student ved NTNU.

Ved NTNU er det først og fremst 3.- og 4.- årsstudentene som er blitt rammet - så langt.

– De skulle hatt klinisk undervisning på ulike sykehusavdelinger i vår, men det har gått tapt eller foregått digitalt, sier Ulsaker.

Tredje- og fjerdeåret lærer studentene blant annet endel undersøkelsesteknikker.

– Vi ønsker at de skal få mulighet til å ta igjen dette senere, for eksempel ved frivillig ettermiddagsundervisning, sier Ulsaker.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Bør være klart før semesterstart

Til høsten skal 6.-årsstudentene ved NTNU ut i allmennpraksis, og halvparten av 5.-årsstudentene skal ha sykehuspraksis ved lokalsykehus.

– Vi håper at alt dette blir gjennomført, og at det er klart før semesterstart hvordan det skal gjøres. Jeg skjønner at det kan måtte gjøres tilpasninger, for eksempel mindre grupper på sykehuset. Men nå som det er såpass lite smitte i befolkningen, mener vi det må la seg gjøre, sier Ulsaker.

Han forteller at 5.-årsstudentene ved UiO har hatt allmennpraksis i vår.

– Det var varierende hva de fikk gjort, siden det var så få pasienter til stede. Men til høsten blir trolig situasjonen bedre, sier han.

Legeforeningen: må åpne

Norsk medisinstudentforening har også vært i kontakt med Legeforeningen om saken. Legeforeningen skriver i et brev til Utdanningsdirektoratet, som siden har blitt oversendt til Kunnskapsdepartementet, at den praktiske undervisningen nå må på plass.

Legeforeningen mener det må gjøres en konkret gjennomgang av hvordan undervisningen må gjennomføres med samtidig god ivaretagelse av smittevern. Helt konkret handler dette om undervisning som foregår «bedside» eller opplæring i praktiske prosedyrer. Det er helt nødvendig å åpne for dette, når man samtidig åpner resten av samfunnet og begynner å gjenoppta normal aktivitet ved sykehusene, skriver generalsekretær Geir Riise og medisinsk fagdirektør Kari Jussie Lønning i Legeforeningen.

– Pasientrettet i så stor grad som mulig

Jon Magnussen, prodekan ved MH-fakultetet, sier ambisjonen er at studentene skal få komme igang med klinisk undervisning igjen så fort det er forsvarlig.

– Vi er nå i dialog med sykehus og kommune om hvordan vi skal få til dette, innenfor forsvarlige smittevernsregler. Vi ønsker at studentene våre skal få jobbe med pasienter i så stor grad som mulig til høsten, sier Magnussen.

Opplegget er imidlertid ikke klart ennå. Men før studentene er tilbake igjen til høsten, skal alt være avklart.

– Vil de som har gått glipp av klinisk undervisning i vår kunne ta det igjen til høsten?

– Det er noe vi tenker på, men der kan vi ikke si ja eller nei ennå. Først må vi få det generelle løpet på plass, og så får vi se hva vi får til for de som fikk lagt om undervisningen. Det er ikke heldig at de har gått glipp av denne undervisningen, men det er heller ikke kritisk for utdanningen deres, sier Magnussen.