Trolig flere juksesaker til behandling i år enn tidligere år

Konstituert prorektor ved NTNU, Berit Kjeldstad, sier det trolig vil gå flere saker til Klagenemnda i år enn til vanlig.

– Vi må sjekke litt ekstra rundt hvordan samarbeidet mellom studentene egentlig har vært under hjemmeeksamen, sier Berit Kjeldstad.

Ennå har ikke NTNU noen tall å rapportere for hvor mye juks det har vært ved vårens eksamener.

– Det er for tidlig. En mistanke om juks er ennå kun en mistanke. Slike mistanker skal først rapporteres til Klagenemnda, som skal behandle saken, sier Kjeldstad.

Klagenemnda vil behandle sakene etter ferien.

– Det har jo vært en nasjonal debatt om hvorvidt overgangen fra eksamen med tilsyn til hjemmeeksamen har ført til mer juks. Og dette har gjort at vi må sjekke litt ekstra rundt hvordan samarbeidet mellom studentene egentlig har vært under hjemmeeksamen, sier Kjeldstad.

Les også: Tradisjonell eksamen måler kunnskap best.

Og: 1100 studenter gikk opp i dette faget, ingen strøk.

Trolig flere saker til Klagenemnda

Hun vet at det foregår diskusjoner i fagmiljøene ved NTNU om dette.

– Det er mer diskusjoner om juksing i år enn det pleier å være. Og ut fra det jeg hører, blir jeg ikke overrasket om det kommer flere saker inn til Klagenemnda nå enn vanligvis, sier prorektoren.

Les også: Studenter utvekslet svar under eksamen.

Hun påpeker at mange fagområder er vant til å ha hjemmeeksamener, mens andre ikke er det.

– Noen fag er nok ikke så godt egnet til hjemmeeksamen, og lettere å jukse i enn andre. Det må vi ta på alvor. Det blir interessant å se om det blir rapportert mer juks innenfor spesielle fagområder, sier hun.

Klagenemnda vil nok også diskutere hvordan vårens spesielle situasjon påvirker de ulike sakene de skal behandle, mener Kjeldstad.