Flere institusjoner avlyser fadderarrangementer

Linjeforening ved NTNU kjører digital fadderuke ut denne uken etter mistanke om smitte. Fadderuken i ved Universitetet i Bergen (UiB) velger å droppe fadderarrangement på kveldstid.

Dag Rune Olsen i Arendal 2019

Artikkelen er oppdatert.

Flere utdanningsinstitusjoner melder om avlysning av fadderukearrangementer eller avlysning av hele fadderperioden.

Under Dusken melder om at linjeforeningen for engelsk ved NTNU, Lipton, velger å arrangere fadderuka digitalt i stedet for fysisk ut denne uka. Årsaken er at personer i to ulike faddergrupper har hatt nærkontakt med en medstudent som har symptomer og mistenker smitte.

Samtidig avlyser Universitetet i Bergen (UiB) alle kveldsarrangementer under fadderuka. Det melder universitetet selv i en pressemelding. De begrunner avlysningene med vurderinger ledelsen ved universitet har gjort knyttet til totalbelastningen på fadderstyret og fadderne.

– Denne beslutningen skjer ikke fordi faddere og studentene ikke har vært gode nok, men vi ser at presset både når det gjelder gjennomføringen – og også når det gjelder oppmerksomheten fadderuken får nasjonalt – over tid blir stort, sier viserektor for utdanning, Oddrun Samdal.

Ønsker å frita faddere fra ansvaret

Rektor ved UiB, Dag Rune Olsen, sier til Universitetsavisa at ledelsen har gjort en samlet vurdering på saken.

– Vi har vært i dialog med fadderorganisasjonene, som sier de opplever et voldsomt press for tiden. De har et veldig stort ansvar, og vi ønsker å frita de for ansvaret. Vedtaket er gjort av UiB, og ikke i samråd med kommunen, sier han.

Tirsdag publiserte UiB en pressemelding om at en student hadde fått påvist Covid-19-smitte, og meldte samtidig om at kommunen på dette tidspunktet ikke anbefalte UiB å avlyse fadderarrangementer. Olsen sier UiB er klare over risikoen ved å avlyse organisert aktivitet i fadderukene.

– Det er klart at om de nye studentene fortsatt velger å feste uorganisert, og trekker inn på trange hybler om kvelden, så kan det bli vanskelig med smittevern og eventuelt smittesporing. Jeg håper virkelig ikke dette vedtaket bidrar til det. Vår oppfordring til studentene er å fortsatt tone ned alkoholkonsumet på kveldstid og ikke bidra til risikabel atferd, sier Olsen.

Er det forsvarlig å avslutte kveldsfeiringen, med tanke på nettopp det at smittesporing kan bli vanskeligere?

– Man kan alltids diskutere hva som er forsvarlig eller ikke. Vi har tatt en samlet vurdering, og mener trykket er for stort og at vi må ta hensyn til studentene.

Har dere fått noen reaksjoner fra fadderne?

– Det er klart mange av dem er skuffet. De har planlagt dette i månedsvis, sier Olsen.

Skryter av studentene

– Jeg opplever selv at fadderne og fadderbarn ved UiB har lagt ned en stor innsats med tanke på smittevern. Men når mediene blåser opp de gruppene som ikke er like flinke, da opplever fadderne mye negativ oppmerksomhet, og de føler ikke de får den belønningen for innsatsen de fortjener, sier Samdal til UA.

I UiBs pressemelding skriver Samdal at hun selv gikk faddervakt natt til onsdag, og at hun var imponert over oppførselen hos studentene, og oppgir at hun har fått samme tilbakemelding fra politiet.

Olsen gikk også faddervakt tirsdag kveld, og gir lovord til bergenstudentene.

– De studentene jeg traff rundt om i parker var svært dyktige til å holde én-meters-regelen. Det er viktig å presisere at dette vedtaket er ikke gjort fordi studentene har gjort en dårlig innsats. Vedtaket ble gjennomført fordi vi ikke vil skape ekstra ballast for fadderne og studentene, sier han.

Flere avlyser fadderukene

I tillegg til avlyste fadderukearrangementer i Bergen, har Universitetet i Sørøst-Norge (USN) campus Vestfold valgt å avlyse fadderuka. Studentersamfunnet i Drammen velger også å avslutte resten av fadderuka. Det melder VG.

Fadderuken som var planlagt ved Politihøgskolen, er avlyst, opplyser studieleder Philip Tolloczko til Politiforum. Dette melder NTB.

Ifølge fagbladet er det fadderstyret ved skolen som har avgjort at fadderuka ikke kan arrangeres som planlagt.

– Vi har kommet til enighet om at den fadderuka som de hadde lagt opp til, er avlyst, men vi ser på hva vi sammen kan gjøre likevel, sier Tolloczko til avisa.

Han skryter av fadderstyret, som han mener har vært konstruktive og forstått situasjonen. Onsdag skal det være et møte om hvordan den nøyaktige gjennomføringen vil bli.