I år: 140 mistenkte fuskesaker. I fjor: 40

Om lag 140 tilfeller hvor det var mistanke om juks ble meldt inn til NTNUs studieadministrasjon etter vårens eksamener. I fjor var antallet oppunder 40.

Hittil foreligger det om lag 75 saker hvor Anne Marie Snekvik og hennes kolleger har funnet tilstrekkelig grunnlag for mistanke.
Publisert

Av de 140 sakene kommer de fleste fra teknologi og realfag, opplyser seniorrådgiver Anne Marie Snekvik.

Rundt 25 er så langt avklart uten å bli tatt videre fordi man ikke finner tilstrekkelig grunnlag for å mistenke at det har forekommet juks. Det kan være manglende eller uklare opplysninger i eksamensettet om forhold som har betydning for eventuelt fusk, eller det kan være at det kun er en av et studentpar som blir mistenkt slik at den andre avsluttes.

LES OGSÅ: 60 studenter mistenkt

Det kan også være forklaringer som medfører at det er like sannsynlig at likheter i besvarelsene skyldes andre forhold enn ulovlig samarbeid, ifølge seniorrådgiveren.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

75 saker avklart

Hittil er det om lag 75 saker hvor Snekvik og hennes kolleger har funnet tilstrekkelig grunnlag for mistanke, disse er sendt videre til NTNUs klagenemnd for endelig vurdering. De resterende er under vurdering.

- Siden vi har så mange flere saker i år, tar dette lang tid å få prosessert, sier Snekvik. Hun regner ikke med at man er i mål før en gang over nyttår.

- Fra hvilke deler av NTNU kommer sakene?

- Sakene kommer fra Dragvollmiljøene, fra medisin og økonomi – men majoriteten kommer fra teknologi og realfag, konstaterer Snekvik.