Åpent brev:

Dette er studentenes krav til dekanene ved NV-fakultetet

- Det er uaktuelt for oss som holder til på Kalvskinnet å ha fellesemner på Gløshaugen, skriver studentene i dette brevet.

Tobias H. André (t.v.) og Frida Hovig ber i dette brevet om at matteknologistudentene ikke blir nedprioritert.

Til dekanatet ved Naturvitenskapelig fakultet,

I lys av forandringer gitt av styringsgruppen for samlokaliseringen av teknologistudentene har matteknologistudentene følgende ønsker og krav:

1. Det er uaktuelt for oss som studenter på Kalvskinnet å ha fellesemner på Gløshaugen. Det er svært ugunstig for vår utdanning å reise mellom campusene, og vi har kompetansen på studieprogrammet til å dekke emneinnhold i fellesemnene (Matte 1, Generell kjemi for eksempel).

2. Vi ønsker ikke at andre skal få våre undervisningarealer, da disse også inngår som identitetsarealer for studentene. Identitetsarealene er viktig for studentene fordi det fører til en nærhet mellom ansatte og studenter, som igjen fører til større læringsutbytte. Det fører også til tryggere studiemiljø ettersom studentene til enhver tid føler tilhørighet til de aktuelle undervisningsrommene. De ansatte har også til enhver tid kontroll på hvor studentene er, dersom det skulle trenges veiledning. Undervisningslabene i kjemi i andre etasje i Akrinn er ikke inkludert, og kan gjerne deles. Hvis noen absolutt skal ha våre undervisningsarealer (TBU202-204), må vi få noe tilsvarende eller bedre tilbake som kan erstatte både som identittetsarealer og undervisningsarealer. Og hvis noen ønsker å ta mål av våre arealer i undervisningstid, ta det i pauser og ikke avbryt undervisningen vår. En stor grunn til at vi har Norges mest fornøyde studenter er nærheten mellom de ansatte og studentene, noe som vil svekkes hvis andre får våre arealer.

3. Matteknologi skal stille likt i alle diskusjoner og saker som angår utvikling og forandring av campus Akrinn. Våre studenter skal stå likt, vi skal ikke bli dyttet rundt eller nedprioriteres.

4. Flere arbeidsarealer til studenter. Det er allerede ikke nok kapasitet på grupperom, og dette må løses. Siden det er allerede er for liten kapasitet på bygget blir rommene som matteknologistudentene allerede har ekstra viktig for lesing på egenhånd og i eksamensperioden. Ikke bare som identitetsarealer, men også som et alternativ til lesesal. Dersom disse rommene blir byttet ut har ikke lenger studentene en plass å lese på.

Av Tobias H. André (FTV, NV) og Frida Hovig (KTV, 2. MATtek) på vegne av studentene ved Matteknologi (bachlor) og Mat og teknologi (master) på IBT 24.11.2017.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Her kan du lese flere ytringer.