Derfor får jeg gullfisker i magen

Når nærmere 200 havglade foredragsholdere kommer for å delta på Ocean Week, så sier det noe om Midt-Norges posisjon i havlandet Norge.

Ingrid Schjølberg er direktør for NTNU havrom.

Havet er i endring og det er et stort viktig engasjement for klima og miljø.

Da er det veldig bra at NTNU satser på hav og bidrar med betydelig relevant havforskning og utdanning innenfor teknologi, humaniora, samfunns- og naturvitenskap.

For havet angår oss alle!

6. – 9.mai går Ocean Week av stabelen i Trondheim og i Ålesund (9.mai).

Det er en møteplass for alle som bryr seg om havet: akademikere, politikere og arbeidsliv.

Jeg gleder meg enormt!

Vi er selvfølgelig ekstra stolt og glad for at Hans Majestet Kong Harald har ønsket å delta. Han skal være med oss på konferansen 7.mai og vil få høre om blant annet prosjektet sailing for science og ny havteknologi utviklet ved NTNU.

Ocean Week er samhandling i praksis. Ocean Week er tverrfaglighet på sitt beste, humanister og samfunnsvitere og teknologer møtes. Derfor har Ocean Week en stor verdi internt. Vi kan godt si at det har betydning for campusprosjektet. Vi får diskutert hverandres kunnskap og utviklet nye samarbeid.

Ocean Week har stor betydning for Trondheim og Ålesund  og våre felles planer om Ocean Space Centre. Når nærmere 200 havglade foredragsholdere kommer for å dele sine tanker, erfaringer og kunnskap i løpet av disse dagene, så sier det noe om Midt-Norges posisjon i havlandet Norge. Arrangementet spenner fra kunst, politikk, teknologiutvikling, miljø, polare områder, biomarine ressurser, maritim transport, mineralutvinning, havbruk, autonome skip, for å nevne noen av de 16 ulike sesjonene. Ikke minst får vi høre nye stemmer og nye tanker.

I år er det fjerde gangen vi arrangerer Ocean Week og det er lett å merke at noe har skjedd i løpet av disse årene. Fordi: Flere av foredragsholderne har banket på døra med ønske om få lov til å bidra. Ingen får betalt, ingen må overtales.

Det gir meg ikke så rent få sommerfugler – eller kanskje vi skal si gullfisker i magen.

NTNU er hovedarrangør og med SINTEF som god samarbeidspartner . Selvfølgelig synes vi det er stas med mange langsveisfarende bidragsytere, men dette hadde ikke vært mulig uten en stor og god innsats fra mine kollegaer. En slik mønstring sier noe om samfunnsnytten av det vi gjør – og igjen mangfoldet og tverrfagligheten.

Jeg skriver dette først og fremst til gode kollegaer på NTNU og oppfordrer dere til å bli med i diskusjonene om bærekraftig bruk av havet. Programmet finner dere på https://www.ntnu.edu/ocean-week

Bli med på laget! Du vil helt sikkert finne noe relevant. Havet angår oss alle!

Med vennlig hilsen professor Ingrid Schjølberg, direktør for NTNU havrom