The Big Challenge

Kun dagspass igjen til vitenskapsfestivalen

Søndag går NTNUs vitenskapsfestival The Big Challenge av stabelen.

Krigsseilerplassen ved Olavshallen og hotellet Royal Garden i Trondheim blir hovedarena for byprogrammet under vitenskapsfestivalen The Big Challenge. Denne skissen viser hvordan festivalområdet skal se ut.

- Forstyrrer jeg?

- Nei, jeg har ingenting å gjøre nå jeg...

- Det betyr at alt er i rute til søndag?

- Ja, det virker som om alt er på plass nå. Jeg gleder meg stort til å se hvordan Futurum-utstillingen blir. Det er et spennende og grundig arbeid som er lagt ned der, og alle fakultet har bidratt inn i utstillingen. Det er et kroneksempel på godt tverrfaglig samarbeid, sier Karl Asmund Olsson, festivalkoordinator for The Big Challenge.

Utstillingen er en del av gratisprogrammet under vitenskapsfestivalen som sparkes igang søndag, og som varer til og med onsdag neste uke. I løpet av de fire dagene vil de som måtte ønske, få muligheten til å få inn ny kunnskap enten det er gjennom hovedprogrammet eller det gratis byprogrammet.

- Når det gjelder festivalbilletter, er det et sted rundt 100 ledige plasser på balkongen i salen, og disse selger vi i form av dagspass. De ordinære festivalpassene er vi utsolgt for, sier Olsson.

Totalt er det plass til 1200 personer under festivalen - større er ikke salen i Olavshallen. 757 av disse er ordinære festivalpass nede på det som så fint kalles «parkett». Resten er dagspass.

- Det er et spennende program, og jeg er stolt av det vi har klart å snekre sammen. Folk må virkelig kjenne sin besøkelsestid og plukke seg ut en dag som er faglig nært dem selv.

Det var etter at NTNU var vertskap for Starmus-festivalen i 2017 at universitetet bestemte seg for å arrangere sin egen vitenskapsfestival. Evalueringen etter Starmus konkluderte nemlig med at festival var bra, men at NTNU kunne gjøre det både billigere og bedre på egen hånd.

Her kan du lese alt stoffet vi lager fra festivalen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.