Disse vil bli rektor ved Nord universitet

Konstituert rektor Hanne Solheim Hansen er en av søkerne.

Det stormer rundt konstituert rektor Hanne Solheim Hansen etter at hun la fram forslaget om å legge ned studiesteder. Nå søker hun jobben som rektor.

Nord universitet opplyser i ei pressemelding at dette er den offentlige søkerlista på stillinga som rektor ved universitetet:

- Grete Hovelsrud (62) Professor, Nord universitet, Bodø

- Hermundur Sigmundsson (54) Professor, Trondheim

- Hallgeir Elstad (54) Professor ved Universitetet i Oslo, Sørum

- Hanne Solheim Hansen (56) Prorektor utdanning/konstituert rektor, Nord universitet, Steinkjer

- Gry Agnete Alsos (49) Professor, Nord universitet, Bodø

- Ketil Eiane (50) Dekan, Nord universitet, Bodø

Mer om søkerne:

Konstituert rektor Hanne Solheim Hansen står midt oppi en kontroversiell nedlegging av flere studiesteder ved Nord universitet. Det har ikke skremt henne for å søke på rektorjobben. Hun er dansk, men har vært bosatt i Steinkjer i mange år.

Også dekan Ketil Eiane ved samme universitet har søkt på jobben. Han holder til på Fakultet for biovitenskap og akvakultur i Bodø.

Professor Grete Hovelsrud jobber også ved Nord universitet i Bodø. Hun er polarforsker og antropolog.

Den fjerde søkeren fra dette universitetet er Gry Agnete Alsos, som er professor ved Handelshøgskolen i Bodø.

Hermundur Sigmundsson er professor ved NTNU, på Institutt for psykologi. Han ble nylig intervjuet i UA fordi han forsker på hva det er som gjør enerne gode.

Hallgeir Elstad er professor ved Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo. I tillegg er han ordinert prest.

Hvor mange søkere som er unntatt offentlighet sies det ingenting om i pressemeldinga.

I utlysningsteksten søkes det etter en leder med høy faglig kompetanse, fortrinnsvis professorkompetanse. Solid og relevant ledererfaring vil vektlegges.