Nå har han fått advarselen sin

Berget som fødte en mus: De multiple ordensstraffene ble til én, som ble til alvorlig advarsel, som ble til litt mindre alvorlig advarsel.

Øyvind Thomassen, professor ved Institutt for historiske studier, NTNU
Rune Hansen, Øyvind Thomassen, Birgitta Wentzel og Ingar Kalvik, alle ansatte ved Isntiutt for historisek studier, mens de vente gangen under NTNU-styrets behandling av den personellmessige situasjonen ved instituttet.

Slik kan prosessen mot professor ved Institutt for historiske studier, eks verneombud ved samme institutt, Øyvind Thomassen oppsummeres. Hovedpersonen selv later til å ta det hele med flegmatisk ro.

Historien om straff/advarsel/reaksjon kort oppsummert: Tidligere i høst ble det varslet fra NTNU-ledelsens side at flere personer kom til å bli ilagt tjenestemessige reaksjoner av typen ordensstraff, som rommer alt fra avskjedigelse til tap av ansiennitet. Etter hvert ble det klart at det gjaldt én person. Så ble også denne reaksjonen trukket.

Tidligere denne uka brakte UA intervju med personen som ble varslet om ordenstraff: Tidligere verneombud ved IHS, professor Øyvind Thomassen. Thomassen bestred grunnlaget for varselet i sterke ordelag.

Bakgrunnen for varselet var at tidligere instituttstyrer Tor Einar Fagerland leverte inn varsel mot Thomassen fordi Thomassen skulle ha truet ham på et tidspunkt (nærmere redegjørelse her).

Thomassen fikk samtidig beskjed om at han kom til å bli ilagt en skriftlig advarsel.

I dag ble han kalt inn til ledelsen for å motta advarselen. Hvordan det gikk?

- Alvorlig advarsel, uten betydning

Hovedpersonen selv forklarer:

- Jeg fikk beskjed om at jeg kom til å bli ilagt en skriftlig advarsel av svært alvorlig karakter. Deretter gjorde jeg rede for fakta og for mitt virke gjennom 30 år her ved institusjonen. Det kan hende jeg var litt skarp i tonen. Så fikk jeg beskjed om at den alvorlige advarselen kom til å bli opprettholdt, men at 'den ikke hadde noen betydning.'

- Og så da?

- Nei, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte gjøre noe sånt igjen. Det er det vel uansett ingen stor sjans for, hvis det virkelig menes jeg har gjort det jeg er beskyldt for, er Thomassens lakoniske kommentar.

- Hva gjør du nå?

- Jeg tar helg. Så skal jeg skrive et brev etter hvert hvor jeg ber dem trekke advarselen. Om de ikke gjør det får jeg bestemme meg hvor vidt jeg tar saken videre til Sviilombudsmannen.

- Ok, Thomassen. Du satt ring side under gårsdagens styremøte. Her ble IHS splittet opp, samtidig som styrelederen benyttet anledningen til å refse ledelsen for håndteringen av konflikten ved instituttet. Hva tenker du om prosessen du har vært involvert i?

- Bare ett ord: Surrealistisk.