- Vi har veldig dyktige søkere

NTNUs styreleder, Svein Richard Brandtzæg, forteller at det er så mange høyt kvalifiserte søkere til rektorjobben ved NTNU at arbeidet med å finne riktig kandidat tar tid.

- Det som er viktig for oss er å gjøre en skikkelig grundig jobb. Vi kommer til å ta den tida som trengs, sier Svein Richard Brandtzæg om jakten på NTNUs neste rektor.

- Vi er i full gang og har god kontroll på prosessen, sier NTNUs styreleder Svein Richard Brandtzæg.

Han er en del av innstillingsutvalget som skal finne den neste rektoren ved Norges største universitet. Brandtzæg vil ikke avsløre stort om prosessen, men sier utvalget tar seg tid for å sikre at de gjør en god jobb.

- Veldig positivt med så mange gode kandidater

Brandtzæg forteller at det er såpass mange høyt kvalifiserte søkere at arbeidet med å finne den beste kandidaten tar tid.

- Vi har fått veldig dyktige søkere. Jeg synes det er veldig positivt at det er så mange gode kandidater. Det betyr at det tar lang tid med prosessen, men det er bra for NTNU, sier han.

Det var opprinnelig ti søkere til stillingen. Nå er det etter det UA erfarer fem kandidater igjen som er aktuelle.

UiB-rektor Dag Rune Olsen, dekan Monica Rolfsen ved NTNUs Fakultet for økonomi og konstituert NTNU-rektor Anne Borg har etter det UA erfarer allerede blitt intervjuet av eller hatt samtaler med innstillingsutvalget. I tillegg skal eller har de to søkerne som er unntatt offentlighet, intervjues, etter det UA forstår. Dermed er det foreløpig fem kandidater som fortsatt er med i kampen om rektorjobben ved NTNU.

UA får opplyst av NTNUs HR- og HMS-avdeling at det blir to eller flere intervjurunder.

LES OGSÅ: Fem kandidater skal være aktuelle for rektorjobben
LES OGSÅ: Aalborg-rektor trekker NTNU søknad

Vil ikke ha tidspress

Brandtzæg vil ikke si noe om hvor langt innstillingsutvalget har kommet i prosessen fordi han mener det er viktig at utvalget får arbeidsro.

- Det skal ikke bli press på at det skal gjøres en jobb i hurtigtogfart. Det som er viktig for oss er å gjøre en skikkelig grundig jobb. Vi kommer til å ta den tida som trengs. Derfor kan vi ikke si når vi skal være ferdig, men måsettingen er at vi håper at vi skal ha en god rektor på plass for NTNU på nyåret. Å ansette rektor er noe av det viktigste styret kan foreta seg, sier Brandtzæg.

I utlysningen går det frem at den nye rektoren ansettes på åremål for 5,5 år med varighet til og med 31.07.25. Med en ny fireårsperiode på toppen av dette vil den som får rektorjobben kunne lede Norges største universitet i nærmere ti år.

Det er NTNU-styret som fatter selve vedtaket om ansettelse. Dette skal etter planen behandles på styremøtet 15. januar. Styremøtet arrangeres i forbindelse med NTNUs årlige ledersamling på Oppdal.

- Når ser du for deg at den nye rektoren skal starte i jobben?

- Det avhenger av flere faktorer.

- Kommer dere til å lage en rangert liste over kandidatene?

- Det vil prosessen vise. Jeg vil ikke legge for mye føringer i dette.

- Hvor mange har dere intervjuet nå?

- Det vil jeg ikke kommentere. Antall intervjuer skal bli det det blir til slutt.

- Hvilke spørsmål og tema tar dere opp i intervjuene?

- Stillingsannonsen legger ganske mye av rammene for tema på intervjuene. Så er det individuelle forskjeller fra kandidat til kandidat. Det vil variere hvilke spørsmål kandidatene får.

- Grundig vurdering av offentlighet

I utlysningen går det frem at NTNU søker en rektor som har førstehånds erfaring fra universitetets kjerneområder og høy vitenskapelig kompetanse innenfor ett av universitetets fagområder. Det er et krav til at aktuelle kandidater skal kunne vise til omfattende og vellykket ledelse av større kunnskapsorganisasjoner.

Aktulle kandidater skal også blant annet ha gode strategiske evner med et helhetlig blikk på organisasjonens virksomhet, samt tydelige visjoner og evne til å omsette til disse til handling. Den nye rektoren skal også være en synlig aktør og promotere NTNU i den offentlige debatten. Videre er et av kravene at rektoren skal ha en motiverende og inkluderende lederstil preget av samarbeid, medvirkning og dialog.

Brandtzæg vil ikke avsløre hvordan de to søkerne som har fått sine navn unntatt offentlighet vurderes eller hvorfor de har fått navnene sine unntatt offentlighet.

- Det er gjort en grundig vurdering av hvorfor de er unntatt offentlighet, så det er nok gode grunner, sier han.

Disse sitter i innstillingsutvalget for rektorstillingen:

Svein Richard Brandtzæg, styreleder NTNU
Kristin Melum Eide, representant i NTNU-styret
Lisbeth Aune, representant fra arbeidstakerorganisasjonene
Øystein Moen, representant fra arbeidstakerorganisasjonene
Åste Solheim Hagerup, representant fra studentene

Dette er søkerlista til jobben som NTNU-rektor (oppdatert 4. november) Den beskriver oppgitt navn, alder, arbeidssted, bosted og kjønn:

Syed Toqueer Akhter (52) Jobbsøker/student, Oslo (Mann)

Thorbjørn Gaarder (64) Chief Credit Officer – Dominion Bank, Oslo (Mann)

Anne Borg (61) Konstituert rektor - NTNU, Trondheim (Kvinne)

Rudranarayan B (31) Supervisor - AIIMS, New Delhi (Mann)

Monica Rolfsen (53) Dekan - NTNU, Trondheim (Kvinne)