Nye historieinstitutt i støpeskeia:

Dekan Børresen: - Jeg er glad Hans Otto Frøland takket ja

Anne Kristine Børresen er tydelig på at det kommer til å ta tid for å både få og gi tillit. - Man må by på seg selv.

Snakke sammen. Å ha samtaler med nye instituttledere, med medarbeidere, alene og i grupper, såtr høyt på HF-dekan Anne Kristine Børresens agenda for måenedene som kommer.

Tirsdag morgen kunne UA fortelle at det er besluttet å konstituere Hans Otto Frøland som leder for det nye Institutt Y. NTNU-styret vedtok nylig å splitte det gamle Institutt for historiske studier i to, i et siste og endelig forsøk på å løse opp i den langvarige og bitre konflikten ved instituttet.

Professor Frøland, som leder faggruppen Fate of Nations, har vært blant dekan Børresens argeste kritikere i hennes håndering av konfoiktene ved instituttet.

HF-dekan Anne Kristine Børresen, som i og med Rektors vedtak har fått tilbakeført ansvaret for å lede det videre arbeidet med de to nye instituttene, uttrykker tilfredshet med at man nå er i gang med å etablere og bygge de to nye instituttene.

- Jeg er svært glad for at vi er kommet dit at to nye institutt nå er etablert, og at rektor har pekt ut to nye instituttledere. Vi har lagt bak oss en lang og krevende periode. Nå ser vi framover.

- Er Frøland som leder for institutt Y etter ditt ønske?

- Ja, det er det. Jeg har allerede hatt flere møter med Hans Otto Frøland, og er glad for at han lot seg overtale til å ta jobben med å lede instituttet fram til vi får tilsatt fast leder.

- Tillit bygges ikke over natta

- Hva er viktig for å få til dette?

- Å bygge tillit er ikke gjort over natta. Jeg har som sagt hatt egne møter med Hans Otto Frøland, ganske snart skal han og Erik Opsahl, leder for institutt X, for å begynne på samarbeidet mellom oss tre. Vi har mange praktiske og konkrete oppgaver foran oss som må løses for at medarbeiderne skal få satt i gang med sitt faglige virke, sier HF-dekanen.

Børresen planlegger å invitere seg på besøk på de nye instituttene tidlig på nyåret, både alene og sammen med den nyre rektoren.

- Anne Borg har jo bekjentgjort sine planer om å dra ut på instituttrunde ganske tidlig på nyåret, det er noe vi ser fram til.

Ikke konkurrere

- Du har selv stått i denne konflikten gjennom flere år. Kjenner du at du har den nødvendige tillit til å lede arbeidet med å bygge de nye instituttene og gjenopprette gode samarbeidsrelasjoner der?

- Ja, det kjenner jeg at jeg har. Anne Borg har vært tydelig på at hun har tillit til meg. Jeg opplever at jeg har tillit blant flere ved gamle IHS. Så er det sånn at hos noen har jeg ikke tillit. Jeg skal gjøre det jeg kan for å bygge gode relasjoner. Da er det viktig å by på seg selv og invitere til samtaler, både en og en, og med flere. Men førsteprioritet er altså å få i gang samarbeidet med de to nye instituttlederne.

- Det er sagt at de to nye instituttene skal være komplementære, og ikke konkurrere – hvor viktig er dette?

- Det er meget viktig. Et første tiltak for å sikre det er ved å få til et godt samarbeid mellom instituttlederne på X og Y. Så er også de to programrådene som er lagt til fakultetet vil bli svært viktige arenaer for å virke til samarbeid og ikke konkurranse. Der har vi fått programledere som står utenfor som vil få en viktig funksjon, sier Børresen.

Prodekan og professor Bjørn K. Myskja ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap blir programleder for historieprogrammet og professor John Brumo ved Institutt for språk og litteratur skal lede lektorprogrammet.

- Ser du skjær i sjøen?

- De fins sikkert. Men det vil ta tid. Det har vært et arbeidsmiljø i krise, og tillit bygges ikke på en, to, tre. Det er mange skritt som må tas på den veien før vi er framme.