NTNU får ny prorektor:

- Det er tid for nye krefter

Prorektor for utdanning ved NTNU, Anne Borg, har blitt rektor. Konstituert prorektor Berit Kjeldstad vil ikke søke når stillingen lyses ut.

- Jeg trives veldig godt i prorektorrollen, men jeg kommer ikke til å søke når jobben lyses ut, sier konstituert prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad.
Publisert

Selv om Anne Borg har blitt ansatt som NTNU-rektor for de neste fem årene, er ikke kabalen etter hennes forgjenger Gunnar Bovims avgang ferdig lagt. Borg gikk fra stillingen som prorektor for utdanning. Tomrommet ble fylt av hennes forgjenger igjen, Berit Kjeldstad.

Siden 5. september har Kjeldstad vært konstituert prorektor. Nå som det er klart at Borg ikke skal gå tilbake til stillingen, skal den lyses ut.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ny prorektor på plass over sommeren

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby opplyser at stillingen lyses ut så snart som mulig på nyåret og at målet er å ha en ny prorektor for utdanning på plass over sommeren.

Kjeldstad ville vært en åpenbar kandidat, om hun var interessert.

- Jeg trives veldig godt i prorektorrollen, men jeg kommer ikke til å søke. Jeg skal tilbake til en rådgiverjobb og jobbe med utdanningsspørsmål. Nå er det tid for nye krefter. Det er mange gode kandidater på NTNU som må få slippe til. Det kan jo komme gode eksterne kandidater også. Det er det som er så flott med slike utlysninger, sier Kjeldstad.

Den konstituerte prorektoren vil bli sittende til hennes arvtaker er på plass, altså trolig til sensommeren 2020. Selv om hun ikke vil ha jobben i en ny åremålsperiode, klager hun ikke over å være konstituert en stund til.

- Jobben anbefales for dem som vil søke. Det er en artig jobb og spennende å jobbe med utdanningsspørsmål på NTNU. Da Anne Borg fikk rektorjobben, skjønte jeg at jeg kom til å bli sittende litt lenger. Det synes jeg bare er flott, og det var utrolig fint at hun fikk jobben. Det virker som om hele organisasjonen er fornøyd, sier Kjeldstad.

Vil jobbe videre med utdanningskvalitet

I januar ble Kjeldstad tildelt Nokuts (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) første ærespris.

- Hun har et stort hjerte for god utdanning og har viet sitt profesjonelle liv til å bidra til at studentenes utdanning blir bedre. Hennes innsats har vært et viktig bidrag til å føre utdanning ut av forskningsskyggen og gitt undervisning et prestisjeløft, både ved NTNU og nasjonalt, sa Nokut-direktør Terje Mørland i forbindelse med utdelingen.

Selv om Kjeldstad ser en slutt på lederkarrieren, vil 63-åringen fortsette å jobbe med utdanningskvalitet.

Kjeldstad var prorektor for utdanning fra 2009 til 2017. Hun har tidligere vært professor i fysikk og instituttleder ved NTNUs Institutt for fysikk. Etter to fireårsperioder som prorektor ble hun leder ved NTNUs Avdeling for utdanningskvalitet før hun ble konstituert prorektor.

Etter universitets- og høgskoleloven kan en maksimalt være ansatt i to åremålsperioder på rad i blant annet prorektorstillinger. Det står ikke spesifikt at det er noe i veien for å være ansatt i nye perioder om det har vært et opphold i mellom. Det har uansett ikke vært en problemstilling for Kjeldstad.

- Jeg har ikke brydd meg med å sjekke det, sier hun.