Kjeldstad tilbake som prorektor

Berit Kjeldstad er konstituert som prorektor for utdanning ved NTNU.

Berit Kjeldstad satt to åremålsperioder som prorektor for utdanning. Nå er hun tilbake i jobben. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Prorektor for utdanning, Anne Borg, er konstituert som rektor ved NTNU. Nå er det klart at hennes forgjenger, Berit Kjeldstad, blir konstituert i prorektorjobben.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Åtte år som prorektor

Kjeldstad var prorektor for utdanning fra 2009 til 2017. Hun har tidligere vært professor i fysikk og instituttleder ved NTNUs Institutt for fysikk. Etter to fireårsperioder som prorektor ble hun leder ved NTNUs Avdeling for utdanningskvalitet.

Kjeldstad tiltrer umiddelbart og vil ha stillingen til ny prorektor for utdanning er ansatt i åremål, eller til Anne Borg eventuelt går tilbake til denne jobben. Hvis Borg blir ansatt som fast rektor, vil prorektorstillingen bli utlyst, ifølge NTNUs intranett Innsida.

LES OGSÅ: Berit Kjeldstad Nokuts første ærespris

Foreslått av Borg

Det er Anne Borg som har foreslått at Kjeldstad skal utnevnes. Dette ble godkjent av NTNUs styreleder Svein Richard Brandtzæg tirsdag.

I januar ble Kjeldstad tildelt Nokuts (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) første ærespris.

- Hun har et stort hjerte for god utdanning og har viet sitt profesjonelle liv til å bidra til at studentenes utdanning blir bedre. Hennes innsats har vært et viktig bidrag til å føre utdanning ut av forskningsskyggen og gitt undervisning et prestisjeløft, både ved NTNU og nasjonalt, sa Nokut-direktør Terje Mørland i forbindelse med utdelingen.

Sentral på nasjonalt nivå

Mørland trakk også fram at Kjeldstad som prorektor har spilt en avgjørende rolle for å løfte arbeid med utdanningskvalitet ved NTNU samtidig som hun har vært sentral på nasjonalt nivå gjennom ledelse og deltakelse i ulike utvalg og komiteer.

Seniorrådgiver Gro Iren Kvanli Dæhlin tar over som konstituert leder ved Avdeling for utdanningskvalitet inntil videre. Stillingen skal lyses ut i høst. Kjeldstad har varslet at hun ikke ønsker seg tilbake til denne jobben når den midlertidige perioden som prorektor er over. Kjeldstad vil da gå til en rådgiverstilling ved avdelingen.