NTNU vil ansette ny prorektor for fem år

NTNU-styret har søkt Kunnskapsdepartementet om lov til å endre åremålsperioden slik at ny prorektor for utdanning kan ansettes for fem år.

På styremøtet i januar ble det bestemt at åremålsperioden bør være på fem år. (Arkivbilde).

Universitetet er på jakt etter en ny prorektor for utdanning etter at Anne Borg ble rektor. Berit Kjeldstad, som i dag er konstituert prorektor, har gitt klar beskjed om at hun ikke ønsker å søke på jobben.

Før NTNU kan utlyse stillingen for fem år, må de få klarsignal fra Kunnskapsdepartementet. Det vanlige er en åremålsperiode på fire år. Siden rektor Anne Borgs åremålsperiode går fram til 31. juli 2025, ønsker universitetet samme sluttdato også for prorektoren. Det var tidligere rektor Gunnar Bovims avgang før tiden som forrykket den vanlige åremålsperioden.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Vellykket ledelse, evne til å skape tillit

NTNUs styre søker derfor departementet om å få ansette prorektor for utdanning i åremål for fem år for perioden 1.august 2020 til 31.juli 2025. Søknaden om endret åremålsperiode ble sendt til Kunnskapsdepartementet 16. januar. Ifølge tidsplanen har NTNU forhåpning om å få svar på søknaden i løpet av februar. Deretter blir stillinga umiddelbart utlyst.

Går alt etter planen vil NTNUs styre behandle innstillinga på ny prorektor på styremøtet 18. juni. Dagen etter sendes det ut tilbud til kandidaten.

På kommende styremøte 13. februar skal utlysningsteksten styrebehandles.

Drømmer du om å bli prorektor for utdanning, må du blant annet ha vitenskapelig kompetanse, det vil si førstekompetanse, innenfor ett av NTNU fagområder. I tillegg bør du vise til omfattende og vellykket ledelse i store kunnskapsorganisasjoner. Dessuten bør du ha gode «kommunikative ferdigheter, samt evne til å skape tillit og nettverk.», heter det i den foreslåtte utlysningsteksten.

Prorektor fra Dragvoll?

I samme tekst vil det stå det som etter hvert har blitt ei standardformulering: «Kunnskap om og resultater fra aktivt likestillings- og mangfoldsarbeid tillegges vekt ved rekruttering av ledere.»

Siden både rektor Anne Borg og prorektor for forskning, Bjarne Foss, kommer fra Gløshaugen-fakulteter, blir det spekulert i om den nye prorektoren vil ha bakgrunn fra Det humanistiske fakultet eller Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.

På forrige styremøte i januar ble det bestemt at prorektor Bjarne Foss stepper inn for rektor Anne Borg når det er behov for det.

LES OGSÅ: Bjarne Foss og Anne Borg blir nye prorektorer

LES OGSÅ: Gunnar Bovim går av som rektor