Dekan Reitan: - Avskjedigelse av Eikrem ikke vurdert

Øyvind Eikrem påstås å stå bak Fb-konto som spredte rasisme: - Alle er tjent med å få brakt på det rene om påstandene fremsatt i media er riktige, skriver SU-dekan Marit Reitan i en melding publisert på hjemmesida til Institutt for sosialt arbeid.

«Media skriver at NTNU har vurdert å avskjedige Eikrem. Denne påstanden står for avisenes egen regning» skriver Reitan i meldinga på Insitutt for sosialt arbeids hjemmeside. Bildet er tatt i forbindelse med et på ISA for et år siden, hvor Øyvind Eikrem og Marit Reitan diskuterer hva som her framkom.

Reitan avstår fra å kommentere saken nærmere overfor Universitetsavisa. Hun vil heller ikke si noe nærmere om hva som skjer videre i denne saken.

I februar i år fortalte Filter Nyheter at Øyvind Eikrem har anvendt en hemmelig Facebook-konto til å dele og videreformidle innvandrerfiendtlig innhold. Selv avviste Eikrem dette som «tull og tøys».

Like før pinse sendte SU_-dekanen et brev til Eikrem hvor han ble vcarslet om at man ville foreta innsyn i hans epost, samt annet elektronisk materiale.

LES OGSÅ: NTNU gransker anonmym Fb-bruker

Ifølge Filter Nyheter har Eikrem over lengre tid hatt en skjult rolle på nettet i debatten om tema som har ytret seg om i kraft av å være fagperson. Eikrem skal ha etablert og anvendt en Facebook-profil i tillegg til sin offisielle fb-profil. På denne skjulte profilen skal han ha «delt og videreformidlet et langt mer radikalt og innvandrerfiendtlig innhold, med en helt annen språkbruk, enn det han gjør under sitt eget navn», skriver Filter.

- Saken er blitt en belastning

Meldingen som ble lagt ut på instituttets hjemmeside lyder i sin helhet som følgende:

«NTNU kommenterer ikke personalsaker i media

En personalsak ved instituttet har den siste uka blitt omtalt i flere medier. Det gjelder førsteamanuensis Øyvind Eikrem som i en artikkel på nettstedet Filter nyheter i februar ble beskyldt for å stå bak en anonym Facebook-konto, hvor det skal ha blitt spredt rasistiske budskap.

Eikrem benekter å stå bak kontoen og NTNUs ledelse ønsker å få verifisert dette. Dekan Marit Reitan mener at alle vil være tjent med å få brakt på det rene om påstandene fremsatt i media er uriktige. Dette er viktig da saken er blitt en belastning både for Eikrem og for arbeidsmiljøet ved instituttet.

Alle personalsaker ved NTNU behandles konfidensielt. Detaljer om håndteringen av slike saker skal ikke offentliggjøres hverken internt eller eksternt. I dette tilfellet har imidlertid noen medier lagt frem opplysninger som gjør at ledelsen finner grunn til å kort kommentere enkelte påstander i media.

NTNU engasjerte tidlig i mars advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig til å undersøke saken. Ledelsen kan ikke kommentere detaljer i undersøkelsen som fortsatt pågår. Det er ikke konkludert, og ledelsen kan per i dag dessverre heller ikke si noe om når en avklaring kan komme.

Media skriver at NTNU har vurdert å avskjedige Eikrem. Denne påstanden står for avisenes egen regning. Dekan Marit Reitan understreker at det ikke har vært aktuelt å vurdere slike personalmessige tiltak, da saken ikke er ferdig undersøkt.

Ledelsen vil advare mot forhåndsdømming av Eikrem. Samtidig oppfordrer dekan Marit Reitan alle ansatte om å ta ansvar for å sikre et godt arbeidsmiljø, både før og etter at det er funnet en løsning i denne vanskelige saken.»

Universitetsavisa har henvendt seg til Eikrem og bedt om kommentar, men har så langt ikke lyktes i å oppnå kontakt.

Det var Khrono som først omtalte meldinga på instituttets hjemmeside i går kveld.