Tror piratnettsted blir mer populært når Elsevier stenger tilgangen

På Sci-Hub tilbys alle forskningsartikler gratis og ulovlig. – Nordmenn er ikke så moralske at de vil la være å bruke siden, sier professor Alex Hansen.

IDÉGRUNNLAGET: Sci-Hub beskriver på nettsiden sin at de ønsker kunnskap til alle, ingen copyrights og åpen tilgang.

Nå mister norske forskere tilgangen til Elseviers tidsskrifter.

På nettsiden sci-hub.tw er det imidlertid mulig å laste ned forskningsartikler helt gratis.

– Her finner du alt av forskning. Når forskere nå mister tilgangen til Elseviers tidsskrifter, vil interessen for nye metoder for å komme rundt betalingsmurene øke, mener professor Alex Hansen.

Ifølge Sci-Hub finnes over 70 millioner forskningsartikler tilgjengelig via siden.

Vil fjerne barrierene

Sci-Hub har som mål å fjerne alle barrierer for tilgang til forskning, og er skapt av Alexandra Elbakyan fra Kasakhstan.

Sci-Hub har blitt saksøkt ved flere anledninger. I 2015 saksøkte Elsevier nettstedet, og Elbakyan ble dømt av en amerikansk domstol til å betale 15 millioner dollar, og til å fjerne nettstedet.

Etter dette byttet Sci-Hub domene. Det eksisterer en egen nettside som heter whereisscihub.now og som opplyser om siste kjente nettadresse til siden.

Ulovlig nettside

Nettsiden er ulovlig.

– Er norske forskere så moralske at de vil la være å bruke nettsiden fordi den er ulovlig?

– Nettstedet er et grovt brudd på alt som heter copyright-regler. Men nei, jeg tror ikke at nordmenn er så moralske at de vil la være å bruke siden, sier Hansen.

Han tilbringer endel tid ved franske universiteter.

– Der er det svært vanlig å bruke Sci-Hub. I Frankrike er abonnementssystemet mer kronglete enn det er her i Norge, og Sci-Hub er en enkel vei inn, sier han.

– Trenger urokråker som henne

På Sci-Hub`s Facebookside har mange brukere over hele verden gitt sin uforbeholdne støtte.

«Without Sci-Hub being an independent researcher in Colombia would be impossible».

«You have done more for science than last Nobel prizes»

– Det er klart at Elbakyan har gjort enormt mye. Man trenger urokråker som henne for å drive utviklingen framover. Hun yter sivil motstand mot systemet, og moralsk sett er jeg på hennes side, sier Hansen.

Nettsiden beskriver sine ideer som «knowledge to all», «no copyright» og «open access».

– Dette er ikke ulikt norske myndigheters begrunnelser for innføringen av Plan S?

- Nei, to av disse ideene er de samme argumentene som norske myndigheter bruker, og i tråd med Plan S, sier Hansen.

Bruker siden selv

Norske myndigheter går imidlertid ikke inn for «no copyright».

– De vil at forfatterne skal beholde copyright og tillate åpenhet.

– Vil du anbefale norske forskere og studenter å bruke siden?

– Nei, det kan jeg ikke - det er en ulovlig side, og jeg mener loven bør overholdes. Men jeg mener loven bør endres. Og når åpen tilgang til forskning blir vanlig, vil man ikke trenge sider som denne, sier han.

Han har selv benyttet seg av Sci-Hub.

- Jeg har personlig ingen problemer med å bruke nettsiden når jeg trenger det. Vitenskapelig framgang er prioriteten.

– Ulovlig å laste ned

Gisle Hannemyr, universitetslektor ved Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo, sier det er ulovlig å laste ned fra Sci-Hub.

– Det er ulovlig å laste ned så lenge kopieringsgrunnlaget er ulovlig. I ytterste konsekvens kan man da bli straffeforfulgt. Men jeg vet ikke hvor sannsynlig det er, sier Hannemyr.

Han påpeker også at Sci-Hubs tjenester ikke er det samme som open access.

– Open access forutsetter at forskeren selv og utgiver er enige om at artikkelen skal være åpent tilgjengelig. Slik er det ikke i dette tilfellet, sier Hannemyr.

- Vi er vitne til en langsom eksplosjon her i Kina, sier Alex Hansen.
Gisle Hannemyr