500 NTNU-studenter settes i karantene

Ifølge kommuneoverlege Tove Røsstad settes ca 500 NTNU-studenter i karantene. 100 studenter testet seg i går.

To studenter hittil har fått påvist smitte smitte av av covid 19.

Fredag ble det kjent at nok en NTNU-student er koronasmittet.

Denne andre smittede er nærkontakt til NTNU-studenten som ble meldt om i går torsdag.

– I går testet ca 100 studenter seg, og mange er satt opp til testing også i dag, meddeler kommuneoverlege Tove Røsstad til UA.

Rundt 500 studenter settes i karantene.

– Disse er også bedt om å teste seg, så det blir nok mer testing de nærmeste dagene, sier Røsstad.

Tre forelesninger

Den andre smittede NTNU-studenten er student ved Fakultet for ingeniørvitenskap.

Studenten har deltatt i tre forelesninger der til sammen 400 personer kan ha vært til stede. Det reelle tallet er trolig lavere, skriver NTNU i en pressemelding.

En av disse tre forelesningene er sammenfallende med en av forelesningene den tidligere smittede studenten deltok på. Det er altså nå to nye forelesninger der studenter kan ha vært utsatt for smitte, ifølge seniorrådgiver Nina Kotte ved NTNU.

Alle personer som kan ha vært på samme forelesning som smittet, har fått SMS fra NTNU. Ifølge NRK Trøndelag skal så mange som 2.500 studenter ha fått meldingen med beskjed om at de må teste seg hvis de har vært på forelesningene.

- Det viktigste nå er å begrense smitten og ta vare på våre studenter og ansatte, sier rektor Anne Borg.

- Vi samarbeider tett med Trondheim kommune om smittesporing og varsling. Vi har også løpende dialog med kommunens smittevernledelse om hvordan situasjonen skal håndteres videre, og hvilke tiltak som eventuelt skal iverksettes.

LES OGSÅ: NTNU-student smittet