NTNU-student bekreftet koronasmittet

En student hjemmehørende på campus Gløshaugen har fått påvist Covid-19.

En student har fått påvist covid-19 ved NTNU.

I en pressemelding skriver NTNU at en student har fått påvist covid-19 ved NTNU. Den smittede er en student ved Fakultet for ingeniørvitenskap på Gløshaugen, og har også deltatt i undervisning ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.

NTNU jobber nå med kommunen for å spore smitten, og er i ferd med å kontakte berørte studenter og ansatte.

NTNU fikk beskjed om saken onsdag kveld.

Seniorrådgiver Nina Kotte i kommunikasjonsavdelingen sier flere studenter allerede er satt i karantene.

– Jeg vet at det er sendt ut beskjed til studenter som har vært i nærkontakt med den smittede. Og at disse er satt i karantene, sier Kotte.

Hun vet foreløpig ikke hvor mange det dreier seg om.

Ifølge Adresseavisen skal den smittede studenten ha deltatt i en interaktiv forelesning torsdag 24. september, og universitetet ber alle som oppholdt seg i samme auditorium i det aktuelle tidspunktet om å teste seg. Totalt skal Trondheim kommune ha mottatt 60 henvendelser fra studenter onsdag.

«NTNU har nå stort fokus på å ivareta de som er berørt av smitteutbruddet og gjør alt vi kan for at våre studenter og ansatte skal være trygge» skriver de i pressemeldingen.

Både den smittede og personer på campus som kan ha vært i kontakt med vedkommende blir fulgt opp både av kommunen og NTNU.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.