Korona:

Borg ber studentene vende hjem fra utlandet

I en epost til NTNUs studenter i utlandet lørdag kveld oppfordrer rektor Anne Borg dem om å vende hjem til Norge raskest mulig.

NTNU-rektor Anne Borg flankert av prorektor Berit Kjeldstad og ny styreleder Nils Kristian Nakstad undef siste styremøte hvor koronasituasjonen ble drøftet.

Oppfordringen kommer etter at Utenriksdepartementet gikk ut med en oppfordring til alle norske borgere om å vurdere å reise hjem.

Samtidig har statsministeren varslet at norske flyplasser og havner stenges fra mandag, men hun lovet at nordmenn skal få komme hjem.

«I tråd med rådet fra UD vil jeg som rektor sterkt anbefale alle NTNU-studenter som befinner seg utenfor Norge om å reise hjem. Det gjelder spesielt hvis du oppholder deg i et land med dårlig utbygd helsevesen og infrastruktur. Det samme gjelder hvis du ikke har helseforsikring,» skriver Borg.

Hun ber hver enkelt student gi beskjed raskest mulig om hva man har tenkt å gjøre.

Unngå å bli sittende «korona-fast»

NTNU-rektoren ber studentene om å ta hensyn til at en rekke land er i ferd med å stenge sine grenser.

«Om mulig bør du unngå reiseruter som gjør at du kan bli sittende fast i et annet land hvor forholdene er dårligere og der risikoen for korona-smitte er større, enn der du befinner deg nå.»

Men det kan også tenkes situasjoner hvor det mest fornuftige er å bli værende der man er. Om man befinner seg i et land med et godt helsevesen og hvor forholdene er stabile, kan det være mest fornuftig å ikke reise, framholder rektoren. Borg forsikrer om at man vil bli tett fulgt opp fra NTNU hjemmefra om man velger å bli der man er.

Dekning av reiseutgifter

Om man er på utveksling, praksisopphold eller på annet vis har et utenlandsopphold i avtale med NTNU, får man dekket utgifter til hjemreise dersom egen forsikring ikke dekker disse.

På Regjeringens hjemmesider om koronaviruset skriver man at Lånekassen ikke stopper utbetaling av lån og stipend til studenter i utlandet. Studenter som eventuelt må reise hjem vil fortsatt få utbetalt lån og stipend.

Kunnskapsdepartementet vil gjøre endringer i regelverket om utdanningsstøtte slik at de som på grunn av koronaviruset ikke kan være fysisk til stede på studiestedet i utlandet, likevel beholdet rett til lån og stipend.