Langt flere studenter bruker QR-koden

Antall innsjekkinger med QR-kode på NTNUs forelesninger tok seg kraftig opp i forrige uke. – Positivt, men vi vil vite hvor stor andel som registrerer seg, sier kommuneoverlege Tove Røsstad.

Antall studenter som registrerer QR-kode har økt med 67 prosent på to uker.
Publisert

Grafen over registreringer med QR-kode ved NTNU steg kraftig i uke 42, det vil si i perioden 12.-16. oktober, sammenlignet med i uke 40 (28. september- 2. oktober).

Det var tilsammen 42.267 registreringer i uke 42, mens det i uke 40 var det 25.316 innsjekkinger. Det utgjør en økning på 67 prosent.

– Det er en stor økning. Vi har vært ute i media flere ganger og snakket om viktigheten av appen, og vi er glade for at det ser ut som om det har hjulpet, sier IT-sjef Håkon Alstad til Universitetsavisa.

I uke 41 er det gjort 27.766 innlogginger med appen. Denne uka var det imidlertid høstferie, og dermed kan det ha vært færre studenter på campus.

– Trenger å vite andelen registrerte

Torsdag 1. oktober ble det kjent at en NTNU-student var smittet av korona. I etterkant har flere nye smittede NTNU-studenter blitt oppdaget.

Kommuneoverlege Tove Røsstad har tidligere sagt til UA at studentene må bli flinkere til å registrere seg med QR-kode.QR-koden forenkler smittesporingen, fordi man kan se hvilke studenter som har registrert seg på forelesningen, og hvor i salen de har sittet.

Nå sier hun at det er flott at flere registrerer seg.

– Men vi har behov for å vite hvor stor andel av studentene som gjør dette, sier Røsstad til Universitetsavisa.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Vanskelig å anslå andelen

Alstad sier det er vanskelig å anslå hvor stor andel av studentene som registrerer seg.

– Dette er antall registreringer, det betyr at én person kan ha registrert seg flere ganger i løpet av en dag, hvis han har vært på flere forelesninger. Det eneste vi kan si med sikkerhet, er at antallet øker, sier Alstad.

Han tror også at tiltaket med å klistre QR-koden på hver enkelt plass i auditoriene har bidratt til økningen i bruken.

– Det gjør det enklere å registrere seg, framfor å måtte stå i kø ved inngangen til auditoriet, sier IT-sjefen.

free

Statistikken viser at studentene var flinke til å registrere seg da appen først ble tatt i bruk, i uke 36 og 37. Deretter har det gått nedover, før bruken nå altså har gjort et byks oppover til flest registreringer noensinne.

NTNU Check-In

• Sletter registreringer automatisk etter 21 dager, uten unntak, og brukeren kan også slette selv
  • Opplysningene blir kun brukt ved et mistenkt tilfelle av covid-19 på NTNU.
  • Gjester kan også logge på med MinID, BankID, Twitter, Facebook, Linkedin
  • Kildekoden er tilgjengeliggjort for andre i sektoren som vil gjenbruke den
  • Fleste registreringer på en dag = 8366, på onsdag 2 september, første uke etter lansering
Håkon Alstad anser faren for svarte skjermer som svært liten når NTNU fusjonerer.

NTNU Check-In

• Opplysningene blir kun brukt ved et mistenkt tilfelle av covid-19 på NTNU.
  • Gjester kan også logge på med MinID, BankID, Twitter, Facebook, Linkedin
  • Kildekoden er tilgjengeliggjort for andre i sektoren som vil gjenbruke den