Nord-rektor ble drapstruet

Nord universitet har anmeldt en drapstrussel mot rektor Hanne Solheim Hansen. Saken er henlagt av politiet.

Rektor Hanne Solheim Hansen ved Nord universitet har blitt drapstruet.

– Drapstrusselen kom for noen uker siden, opplyser organisasjonssjef Arne Brinchmann til Trønder-Avisa (+).

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Politiet til stede under studiestart på Nesna

Nord universitet ønsker ikke å kommentere innholdet eller bakgrunnen for trusselen.

Ifølge Trønder-Avisa tok universitetet umiddelbart kontakt med politiet da trusselen kom.

Truslene skal være noe av begrunnelsen for at politiet var til stede under studiestart på Nesna tirsdag, der Hansen holdt hovedtalen, skriver Khrono.

Henlagt

Trusselen var anonym og ble fremsatt skriftlig mot rektoren, ifølge NTB.

I en pressemelding onsdag opplyser politiadvokat Marit Olsen Heggstad i Nordland politidistrikt at anmeldelsen nå er henlagt på grunn av ukjent gjerningsmann.

– Politiet vurderte flere etterforskningsskritt i saken, herunder kriminalteknisk undersøkelse. Opplysninger i saken tilsa imidlertid at både trusselbrev og konvolutt var håndtert av et stort antall hender før disse kom til politiet. Slik undersøkelse ville derfor vært formålsløs, opplyser politiadvokaten overfor NTB.

Protester etter styrevedtak

Studiestedet Nesna ble vedtatt nedlagt av styret i Nord universitet i juni. Dette har skapt store protester fra både ansatte, studenter og befolkningen på Nesna. Blant annet var rektoren uønsket på studieåpningen av flere ansatte og studenter.

- Jeg tar sterk avstand fra truslene. Jeg stoler på at politiet gjør det som er nødvendig i denne saken. Dette er selvfølgelig helt uakseptabelt, sa Nesna-ordfører Hanne Davidsen til Khrono før det ble kjent at saken var henlagt.

LES OGSÅ: Reiste seg i protest da styret vedtok avvikling