UHR reagerer på KDs Nesna-beskjed til UiT

Leder Dag Rune Olsen i Universitets- og høgskolerådet (UHR) støtter UiT-rektor Anne Husebekk når hun mener Kunnskapsdepartementet (KD) har brutt inn i universitetets autonomi, skriver Forskerforum.

- Hvis enkelte får beskjed om å holde seg borte, så er det en handling som utfordrer institusjonenes autonomi, sier UHR-leder Dag Rune Olsen.

Bakgrunnen er at UiT - Norges arktiske universitet så på muligheten for å tilby etter- og videreutdanning på Nesna, men skal ha blitt anmodet av KD om å ikke engasjere seg mer.

Flere reagerer på at statsråden bruker muntlige beskjeder for å gi slike anmodninger.

– Vi er statlig eid og styrt, men det er også slik at statlig styring foregår gjennom formaliserte prosesser, som tildelingsbrev og etatsstyringsmøter, for at det skal være ryddig og transparent. Så vidt jeg forstår er ikke dette gjennom slike ordinære styringsdialoger at Tromsø-rektoren har fått beskjed om å holde fingrene av fatet, sier UHR-leder Dag Rune Olsen til Forskerforum.

Olsen sier videre at det er en del av universitetenes autonomi og suverene plikt å etablere aktivitet i tråd med egen strategi og målsetninger.

- Hvis enkelte får beskjed om å holde seg borte, så er det en handling som utfordrer institusjonenes autonomi. Ingen har sagt til NTNU at de bør la være å etablere etter- og videreutdanning i Oslo. Det ville være usedvanlig merkelig om departementet skulle be UiB holde seg vekke fra andre deler av Vestlandet, sier han til Forskerforum.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.