KD ba UiT holde seg unna Nesna

UiT - Norges arktiske universitet så på muligheten for å tilby etter- og videreutdanning på Nesna, men ble anmodet av Kunnskapsdepartementet om å ikke engasjere seg mer, ifølge UiT-rektor Anne Husebekk.

UiT-rektor Anne Husebekk ønsker å få avklart hvilke muligheter UiT har for å drive utdanning i hele Nord-Norge.

– Departementet har bedt UiT om ikke å engasjere seg mot Helgeland ut over det vi har i Mo i Rana. Jeg vil ikke kalle det en instruks, men en sterk anmodning, sier UiT-rektor Anne Husebekk til Forskerforum.

Husebekk oppfatter at dette er en inngripen i universitetets autonomi.

Universitetet besøkte Nesna i august for å se på mulighetene for å tilby etter- og videreutdanning på stedet. Husebekk mener det er behov for slike utdanninger på Helgeland, men understreker samtidig at UiT ikke har noen plan om å overta noen av campusene Nord universitet legger ned eller fagene som blir flyttet. Derfor ventet de med å besøke regionen til etter at Nord universitet hadde gjort vedtaket om nedlegging, skriver Forskerforum.

Nå har Husebekk bedt om et møte med forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø. Hun ønsker å få avklart hvilke muligheter UiT har for å drive utdanning i hele Nord-Norge og hviken arbeidsdeling departementet ser for seg i deres primærregion. Universitetet viser til at de fikk et landsdelsoppdrag da det ble opprettet i 1968.

Forskerforum har spurt KD om de kan bekrefte at UiT fikk beskjed om å ikke utvide aktiviteten på Helgeland, og i tilfelle hvorfor.

Politisk rådgiver Kjartan Almenning svarer i en epost til Forskerforum at departementet har en løpende dialog med UiT om hvordan de skal utføre sitt samfunnsoppdrag i Nord-Norge. Han skriver videre at KD i tilknytning til diskusjonene om nedlegging av studiesteder ved Nord universitet ba UiT om å ikke tilspisse situasjonen ytterligere. Arbeidsdelingen mellom Nord universitet og UiT blir blant temaene når UiT møter KD 29. oktober.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.