NTNU avlyser konferanser på grunn av frykt for koronasmitte

NTNUs nye retningslinjer sier at arrangementer som kan utsettes skal utsettes. En nasjonal likestillingskonferanse i Trondheim og «Åpen dag» er blant de avlyste konferansene.

Flere konferanser avlyses nå på grunn av frykt for koronaviruset.

Sist oppdatert tirsdag 11.mars klokka 16.55.

Tirsdag ettermiddag måtte arrangøren av«Åpen dag» bite i det sure eplet å avlyse arrangementet. Dette er et tilbud til elever ved videregående og folkehøgskoler i Norge, der de får besøke NTNU og bli bedre kjent med innholdet i flere studieprogram før søknadsfristen for høyere utdanning utløper. I år velger arrangørene å avlyse for å være føre var på situasjonen med Koronaviruset.

Med 1400 påmeldte fra hele landet 18. mars, så de seg nødt til å avlyse arrangementet.

Rett etter klokka 17.00 tirsdag anbefalte Folkehelseinstituttet at arrangementer med mer enn 500 deltakere bør avlyses.

9. mars gikk NTNU ut med nye retningslinjer for arrangementer. Budskapet er at arrangementer som kan utsettes skal utsettes. Som følge av dette blir nå doktorpromosjonen 20. mars avlyst. Tirsdag ettermiddag ble det meldt at også NTNU kvelds arrangement «Klimasvar i Nansens fotspor» 12. mars blir avlyst. NTNU Vitenskapsmuseet vil forsøke å arrangere møtet ved ei seinere anledning.

Kjernevirksomhet (daglig drift) skal prioriteres og om mulig fortsette som normalt. Terskelen for å avlyse andre arrangement kan være lavere, ifølge retningslinjene, som er lagt ut på NTNUs interne nettside. Se også faktaboks.

Flere konferanser ved NTNU avlyses nå. Hilde Apneseth, seksjonssjef ved HMS-seksjonen, forteller at mange er usikre på hvilke arrangementer som bør avlyses.

– Vi får veldig mange henvendelser, jeg har ikke jobbet med annet de to siste ukene. Vi prøver å gi råd om hvilken linje man bør legge seg på, sier Apneseth.

Arrangøren må avgjøre

Til syvende og sist er det likevel arrangøren som må avgjøre om en konferanse bør avlyses.

– Vi anbefaler å utsette det man kan utsette. Men vi sier ikke at alle konferanser og møter skal avlyses. Arrangøren må gjøre en risikovurdering som er grunnlaget for om konferanser skal gjennomføres eller ikke. Folkehelseinstituttet har lagt ut gode retningslinjer som vi henviser til, sier Apneseth.

Hvor mange deltakere som skal delta og hvilke land de kommer fra, er blant faktorene som spiller inn, forklarer hun.

Avlyser likestillingskonferanse

Blant konferansene som nå avlyses, er Nettverksmøte for likestillingsarbeidere 2020, som skulle bli arrangert onsdag og torsdag denne uken.

Dette er en beslutning tatt i samarbeid med Sintef og ble kunngjort for deltakerne sent i går kveld.

I avlysningen, som er gått ut på mail, står det:

«Vi beklager å måtte meddele at Nettverkskonferansen 2020 på Scandic Nidelven i Trondheim 12. mars er avlyst. Det samme gjelder middagen kvelden 11. mars. Innskjerpede krav er blitt tatt i dag som følge av korona-viruset og smittefaren.»

Dessuten avlyses Temadag i sikkerhet og beredskap, som skulle vært 18. mars forteller Apneseth.

Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU avlyser nå mange seminarer.

– De har lagt seg på en strengere linje enn resten av NTNU, fordi de har studenter som har pasientkontakt, sier Apneseth.

Også konferansen Energy Transition, som skulle vært avholdt 24. mars, og Zen-konferansen for klimavennlige nabolag som skulle vært torsdag 12. mars, avlyses, skriver Adresseavisen.

Avlysning i Ålesund

Også konferansen Børs og Bacalao ved Campus Ålesund er blant konferansene som avlyses.

– Det er en stor innovasjonskonferanse i regi av Sparebanken Møre, næringslivet og fylkeskommunen med flere, som skulle være på campus onsdag. Denne er nå avlyst. Vi opplever en del uro rundt risiko for koronasmitte, sier viserektor Annik Magerholm Fet ved NTNU i Ålesund.

En av studentene i Ålesund har fått påvist koronasmitte, forteller hun. Han har imidlertid oppholdt seg i hjemmekarantene etter at han kom fra Nord-Italia, og ikke vært på universitetet. Les mer om denne saken i Romsdals budstikke.