Undersøker risikoen for smitte under sang

Forskere undersøker om risikoen for koronasmitte øker når vi synger. Når Nora Bilalovic Kulset ved Institutt for musikk har fått svar, kan hun planlegge høstens sangundervisning.

– Dersom det viser seg at én meters avstand ikke er nok, vil vi måtte sette inn tiltak som innkjøp av pleksiglassvegger, bruk av munnbind hos lærere, og å unngå sang eller spilling ansikt til ansikt, sier Nora Bilalovic Kulset.
Publisert

Mange av oss har fått med oss historiene på internett, om at koronasmitten spredte seg som ild i tørt gress under korøvelser.

– Det har versert skrekkhistorier på nettet, både fra USA og Amsterdam - og også fra Frosta, om at korøvelser har ført til smittespredning, sier Åsmund Mæhle i Norges korforbund, som er koordinator for undersøkelsen.

Mange har trukket slutningen at det er stor smittefare forbundet med å synge.

– Men er det selve sangen som er kilden til smitte, eller er det at folk er tett sammen og spiser av de samme fatene? Dette ville vi finne ut av. Vi har nå satt i gang et forskningsprosjekt, der Sintef skal måle dråper og dråpesmitte fra sang og blåseinstrumenter, sier Mæhle.

Stor betydning for musikkutdanningen

Resultatene har også betydning for utdanningssektoren. Ved NTNUs Institutt for musikk venter Nora Bilalovic Kulset spent på hva undersøkelsen vil vise. Også hun har lest de illevarslende historiene om korsangere som smittet hverandre, og hvor flere ble alvorlig syke og døde.

- Ved Institutt for musikk synger vi i nesten alle timer. Én ting er den rene sangutdanningen vi har på både utøvende klassisk, jazz, kirkemusikk og musikkvitenskap, men vi synger også i hørelære, satslære, ensemblepraksis og improvisasjonsfag, forklarer instituttlederen.

Ofte kan det bli sang i hovedinstrumentundervisningen også, selv om man ikke studerer sang.

– Og gjelder risikoen også for blåseinstrumenter? En tverrfløytist blåser jo luft "over" munnstykket, som når man spiller på en flaske, forklarer hun.

Mange spørsmål til høstens undervisning

Så når høstens undervisning skal planlegges, er det mange spørsmål som melder seg ved landets musikkutdanninger.

– Skal vi starte høsten bak pleksiglassvegger? Skal vi bruke munnbind? Hvem betaler for dette ekstra utstyret? Og er det egentlig nødvendig? spør Kulset.

Derfor har Institutt for musikk involvert seg i undersøkelsen. Dekan Anne Kristine Børresen ved Humanistisk fakultet har lagt 50.000 kroner på bordet.

– Hun skjønte at dette var av avgjørende betydning for Institutt for musikk, og for svært mange andre. Dermed kan prosjektet igangsettes nå i disse dager. Vi vil da ha resultatet klart før studiestart, og rekke å iverksette de tiltak og forhåndsregler som viser seg å være nøvendige, sier Kulset.

Smitter en baryton mer enn en sopran?

I tillegg til NTNU og Norges Korforbund, deltar blant andre Den norske Opera i prosjektet. Folkehelseinstituttet er involvert i den helsefaglige delen av undersøkelsen.

– Sintef skal måle dråpespredningen ved sang, og ved å spille på blåseinstrumenter. I første omgang vil det bli målinger på lab-en. Hvor langt sprer dråpene seg når man synger, sammenlignet med når man snakker? Og hva med når du synger lavt, er det bedre enn å synge høyt? forklarer Mæhle.

Forskerne vil også sammenligne mannlig sang med kvinnelig sang, og ulike frekvenser - kan det hende at en baryton har større rekkevidde på sine spyttdråper enn en sopran?

– Vi vil kunne finne ut om avstanden på én meter, som vi vanligvis forholder oss til i smittevernreglene, bør være større når vi synger, forklarer Mæhle.

Ut i sangens verden

I en mulig fase to av prosjektet, vil forskerne kunne ta med seg måleutstyr ut til kor og sangere, for å sjekke smitterisikoen under en vanlig øvelse.

– Sang er en stor glede i livet for mange. 200.000 mennesker synger i kor i Norge. Svarene på denne undersøkelsen vil gi oss mulighet for å synge trygt, sier Mæhle.

Og det er denne tryggheten Kulset også vil ha.

– Dersom det viser seg at én meters avstand ikke er nok, vil vi måtte sette inn tiltak som innkjøp av pleksiglassvegger, bruk av munnbind hos lærere, og å unngå sang eller spilling ansikt til ansikt - da må vi heller stå ved siden av hverandre. Vi skal nok løse dette også, sier Kulset.

Det har tidligere vært et innslag om undersøkelsen i NRK Trøndelag.

Andre som deltar i prosjektet er fagorganisasjonen Creo, Norsk Teater- og Orkesterforening, Norsk musikkråd, Musikkens studieforbund, Krafttak for song, Norges Musikkorps Forbund, Arktisk Filharmoni og Kirkerådet.

Åsmund Mæhle, Norges korforbund