Organisasjonsdirektøren innkaller Eikrem til samtale

Øyvind Eikrem er innkalt til samtale med representanter fra NTNUs ledelse. Det bekrefter organisasjonsdirektør Ida Munkeby.

Munkeby er klar på at alle som bruker sosiale medier må være klar over at fremmedfiendtlige og hatefulle ytringer kan rammes av straffeloven.

Munkeby skriver dette i en melding på Innsida, NTNUs intranett, i dag.

«Medarbeideren er innkalt til et møte slik at han kan få forklare nærmere hva han vet om saken,» skriver organisasjonsdirektøren.

Hun understreker at man må unngå forhåndsdømming inntil saken er ferdig undersøkt.

Men Munkeby er klar på at alle som bruker sosiale medier være klar over at fremmedfiendtlige og hatefulle ytringer kan rammes av straffeloven.

- Dette gjelder også ytringer fremsatt på nett og i lukkede Facebook-grupper, fremhever organisasjonsdirektøren.

IKT- struktur skal ikke brukes i strid med lov

Ida Munkeby benytter anledningen til å slå fast at NTNU har klare regler for hva universitetets IKT-struktur får brukes til.

«Ifølge IKT-reglementet skal NTNUs IKT-infrastruktur bare benyttes til å understøtte aktiviteter som bidrar til å oppnå universitets formål, og det skal ikke brukes i strid med lov, forskrift eller NTNUs interne regler, eller på en måte som kan utsette NTNU for tap av omdømme,» skriver hun videre.

LES OGSÅ: Filter: Eikrem sto bak hemmelig profil

LES OGSÅ: Universitetsansatte har like mye ytringsfrihet som andre

Som Universitetsavisa skrev mandag, gjorde advokat Jon Wessel-Aas et poeng ut av at for at NTNU skal kunne åpne arbeidsrettssak mot Eikrem, må det påvises «en åpenbar risiko for NTNUs saklige og legitime interesser.»

- I praksis må det foreligge en aktivitet som er helt uforenlig med den stillingen man har for at man skal kunne reagere arbeidsrettslig, sa Wessel-Aas i en debatt på Dagsnytt 18.

«Tull og tøys»

Foreløpig er det ikke klart hvem som står bak den anonyme profilen. ifølge Filter Nyheter har Eikrem stått bak den anonyme Fb-profilen med flere navn: «Einar Tambarskjelve», «Einar Tamburi», sist «Dwayne Elizondo Camacho.»

Selv karakteriserer Eikrem påstandene som «tull og tøys», samtidig som han har karakterisert profilen som en «tulleprofil» og en mulig «humorprofil.»

Man skal opptre respektfullt

Organisasjonsdirektøren forteller at NTNU-ledelsen har fått mange spørsmål og henvendelser om saken fra ansatte og studenter de siste dagene. Hun poengterer at alle må opptre respektfullt overfor medmennesker, og ikke utsette enkeltpersoner og minoritetsgrupper for diskriminering eller utilbørlige krenkelser.

I NTNUs etiske retningslinjer understrekes det at alle ansatte skal et bevisst forhold til hvordan deres adferd på jobb og privat kan påvirke tilliten til NTNU.

Ifølge Adresseavisen skulle Eikrem hatt møte med ledere i går tirsdag, men møtet er blitt utsatt.

Øyvind Eikrem debatt morgenbladet