Landsmøte i NSO:

NTNU-duo vant studentenes stemme

– For to år siden hadde jeg ikke trodd at jeg skulle stå her, sier den nyvalgte nestlederen.

Da var han fakultettillitsvalgt ved NTNU, og følte at NSO var mye større enn han selv, sier Felipe Fawcett Garcia.

– Når man blir kjent med organisasjonen og bevegelsen skjønner man at man selv har mye å gi i samarbeid med andre. Vi kommer fram til gode løsninger når vi har debatter, stiller til valg og samler oss som vi gjør denne helgen.

Nå skal han lede NSO sammen med nylig valgt leder Marte Øien, som også er NTNU-student. Han har tidligere også vært internasjonalt ansvarlig i Studenttinget i Trondheim, og tar en bachelorgrad i Europastudier.

Fruktbare debatter

Etter tre stemmerunder ble Fawcett Garcia valgt som nestleder i NSO. Han forteller at den verste timen var timen han måtte vente på valgresultatet.

– Da gikk jeg gjennom alt som var blitt sagt, både av meg og mine motdebattanter. Hva hadde fokuset vært i år, hva har debatten dreid seg om. Vi har hatt gode debatter om inkludering av medlemslag, styrking av studentbevegelsen og bærekraftsmål. Her var alle veldig på ballen, så det var vanskelig å si hvem som hadde overtaket, sier Fawcett Garcia.

Da han hørte navnet sitt under opplesningen av valgresultatene økte pulsen.

– Det er jo utrolig stort, og det går mye følelser gjennom deg enten du vinner eller taper, sier han.

Bratt læringskurve

Før han kommer i gang med arbeidet skal han lese. Mye.

– Sommerferien skal gå til lesing rett og slett! Jeg må lese meg opp på alt. Dette blir en bratt læringskurve, så jeg må være godt forberedte.

– Hva er det første du vil gjøre som nestleder?

– Jeg vil få studenter til å stemme i kommunevalget. Jeg vil også fokusere på bærekraftsmålene i høyere utdanning, og se på hva både studentene og utdanningsinstitusjonene kan gjøre. Jeg vil også følge opp medlemslagene og styrke dem, spesielt gjennom de politiske komiteene i NSO.

Han forteller at han har blitt påvirket til å engasjere seg gjennom tidligere NSO-landsmøter. Dette er hans tredje. Trivselen både på personlig og profesjonell basis har vært en motivasjon for å stille til nestleder.

– En ting er at studentene syns dette er gøy. En annen er at uansett hva man mener og hvor folk kommer fra er dette et fellesskap, og det setter jeg pris på.

Disse ble også valgt inn til arbeidsutvalget:

Fag og forskningspolitisk ansvarlig: Christina Eide

Fag og læringspolitisr ansvarlig: Julie s. Iversen