Landsmøte i NSO:

Statsråd Nybø skal leve på studentbudsjett en uke

– Jeg har blitt utfordret, og av og til må man gjøre litt artige stunt som statsråd.

NSO leder Håkon Mikaelsen utfordrer Iselin Nybø til å leve på studentbudsjett en hel uke.
NSO-leder Håkon Mikaelsen.

– Jeg har selv vært student i seks år, så dette skal jeg klare, svarer Nybø.

NSO-lederen utfordrer

Tidligere i år utfordret NSO-leder Håkon Mikaelsen statsråd Iselin Nybø til å leve på studentbudsjett en hel uke for å illustrere hvor tynt økonomisk en student lever. Utfordringen gjorde han gjennom universitas.no i februar, og under helgas landsmøte erklærte Nybø at hun tar utfordringen.

– Jeg vil melde til Håkon at jeg tar utfordringen hans, og lover å gjennomføre det før jeg tar ferie. Jeg må bare finne en uke hvor jeg ikke får alle måltider gratis, smiler Nybø fra talerstolen under hennes besøk ved NSOs landsmøte i Tønsberg.

For å kunne gjennomføre utfordringen har Nybø to strategier.

– For det første må jeg sette meg et budsjett. Det viktigste tiltaket blir å få en oversikt over hva jeg har å rutte med. I forhold til hva jeg tjener og har av resurser i dag, er det betydelig mindre. Så må jeg legge dette til en uke hvor jeg jobber mye - det kan distrahere meg fra å bruke penger, ler hun.

Må minnes på studenttilværelsen

– Jeg syns det er kult og sporty at hun tar utfordringen! Hun er jo studentenes statsråd. Kanskje bør det være en fast rutine at en kunnskapsminister minnes på hvordan det er å være student, ler han, og foreslår å legge det inn som årlig rutine. De folkevalgte må ha god innsikt i hvem de representerer, sier den avtroppende NSO-lederen.

Mikaelsen fikk ideen etter at plassjefen i DNB i Trondheim ble utfordret av sine døtre til å leve på studielån en uke. Hun kom fram til at det ikke var mulig. Mikaelsen utfordret dermed Nybø til å prøve det samme.

– Vi vet at studenter har fått mindre å rutte med de siste 20 årene, fordi den ikke er regulert etter grunnlønnen. Det gjør at flere studenter tar deltidsjobber, og noen jobber så mye at det går ut over de faglige resultatene.

Inviterer Nybø til å bo i kollektiv

Håkon håper Nybø vet hva hun begir seg ut på.

– At hun gjør dette tror jeg kan være med på å skape oppmerksomhet rundt at studenter har dårlig økonomi. Ønsker man at studentene skal prestere i studietiden, gjennomføre på normert tid, og faktisk bruke tiden å å studere, må forholdene ligge til rette for dette.

– Tror du hun kommer til å klare det?

– Nei, ler Mikaelsen.

– Slikt er nok enklere for en statsråd, så vi må finne noen spilleregler som gjør det rettferdig. Jeg er gjerne med på å planlegge dette! Det mest rettferdige ville vært at hun flyttet inn i mitt kollektiv. Hun kan til og med ta over hyllen min i kjøleskapet, foreslår Mikaelsen humoristisk.

Les UAs saker fra NSO-landsmøtet her