NITO-studentene sterkt imot oljevedtak

Leder for NITO-studentene, Tobias Lynghaug, mener det er svært problematisk når NSO vedtar at norsk oljevirksomhet skal fases ut.

Tobias Lynghaug, leder for ingeniørstudentene, er usikker på hvor god kunnskap NSO egentlig har om petroleumsforskning.

Nylig vedtok Norsk studentorganisasjon en resolusjon der det heter at den norske stat må utfase petroleumsvirksomheten innen 2030.

Nå tar NITO-studentene avstand fra NSOs vedtak.

– Det er svært problematisk at NSO går ut og fronter at norske studenter mener både petroleumsvirksomhet og petroleumsforskning skal fases ut, mener Tobias Lynghaug, leder for NITO-studentene.

– Landsmøtet burde hatt nok demokratisk ryggrad til å avvise forslaget kontant, sier Lynghaug.

Han mener delegatene burde spurt seg selv om de var valgt lokalt på grunnlag av at de ønsket å jobbe for en avvikling av petroleumsindustrien.

Ikke et enten-eller

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer.

I sitt eget landsmøte vedtok NITO-studentene nylig å gå imot NSOs oljevedtak. De er uenige i at petroleumsforskningen skal fases ut til fordel for mer klimavennlig virksomhet, og mener det ikke bør være et spørsmål om enten eller.

«Vi skulle gjerne sett at Norsk studentorganisasjon var like tydelige på hva de ønsker å erstatte petroleumsnæringen med, som de er på at petroleumsnæringen skal fases ut», skriver de blant annet i vedtaket.

Kunnskapsmangel?

Lynghaug stiller også spørsmål ved hvor god kunnskap majoriteten av landsmøtedelegatene til NSO har om petroleumsforskning og teknologiutviklingen som skjer på norsk sokkel.

– Og det er jo sjelden et godt utgangspunkt for et politisk vedtak, sier han.

Universitas har omtalt saken.

Lynghaug har også uttalt at Anne Helene Bakke, tidligere nestleder NSO, isteden burde frontet saken gjennom sitt eget parti, Venstre.

– Jeg synes det er litt spesielt at en annen studentorganisasjon kritiserer meg for å fremme klimapolitikk. Det er ikke sånn at klimapolitikk tilhører partipolitikk, repliserer Bakke til Universitas.

– Greit med uenighet

NSO-leder Håkon Randgaard Mikalsen sier til Universitas at det er fint at NITO-studentene har sin egen politikk, og at de ikke er enige med Norsk studentorganisasjon i alle saker.

– Jeg mener imidlertid det er kritikkverdig at Lynghaug mistenkeliggjør og forsøker å svekke legitimiteten til våre tillitsvalgte og vår organisasjon, sier han til Universitas.