Landsmøte i NSO:

Kontroversielt utsagn skaper heftig debatt

– Jeg er helt med på å fase ut petroleumsnæringen, men det skal gjøres ansvarlig, over tid hvor vi har et godt alternativ i andre enden. Det er ingen åpenbar løsning man kan bytte ut næringen med i dag, sier Daniel Hansen Masvik.

– Alternativene for næringer er uendelige, og vi må bruke de mulighetene vi har. Men per nå syns jeg ikke det passer med en såpass sorthvitt-formulering sentralstyret foreslår.

I et resolusjonsforslag foreslår NSOs sentralstyre at klimakamp er studentkamp, og at organisasjonen må ta et tydelig standpunkt i klimadebatten. Det siste punktet i resolusjonen skaper uenigheter: Det sier at «Den norske stat må utfase petroleumsvirksomhet innen 2030».

Noen stiller seg tydelig bak dette punktet i resolusjonen. Andre mener det er naivt, fordi hele velferdstaten bygger å oljeindustri. Hvordan skal vi kunne leve i like stor velstand og samtidig fjerne industrien før vi har noe å erstatte den med? Noen mener også NSO ikke vil bli tatt seriøst med et slikt utsagn. Daniel Hansen Masvik er en av de som stiller seg kritisk til punktet.

– I forslaget per nå står det at man skal avslutte petroleumsnæringen innen 2030. I dag har vi ikke en plan som tilsier at vi fint kan gjøre det uten å rive ned det meste av velferdsordninger vi kjenner i dag. Vi står her på landsmøte og ber om økt studiestøtte og støtte til flere velferdstiltak for studenter som koster milliarder, samtidig som vi vil bygge ned oljenæringen. Dette er ikke et regnestykke som går opp, dermed er ikke standpunktet holdbart, sier han til Universitetsavisa.

– Det fraviker nesten fra virkeligheten, mener han.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: – Klimaet er det største eksistensielle problemet studenter må takle i dag

LES OGSÅ: Krever at universitetene tar ansvar for klimaet

Krever en bedre plan

Masvik påpeker at næringen opptar over hundre tusen arbeidsplasser i Norge, som er en voldsom kontinuitetsbærer i norsk økonomi.

– Bærekraftig næring og teknologi er i stor vekst om dagen, og det er positivt. Vi har voldsom vekst på solceller, bølgekraft og vindkraft. Det er mange veier å gå, vi må bruke de mulighetene vi har, men vi har ikke tatt ut den ordentlige kursen enda, dermed kan vi ikke si at næringen skal legges ned innen 2030. Vi må ha en gradvis overgang fra ikke-fornybar til fornybar.

Allikevel mener han at mange av forslagene i resolusjonen er gode. Masvik blir videre utfordret på talerstolen «Du er bekymret for velferdstaten Daniel, hva vil du gjøre når alt kommer til å koste mer penger? For eksempel reparasjoner etter flom eller tørke som følge av klimaendringene?».

Har det noe med NSO å gjøre?

Det blir en heftig debatt mellom kritikerne og optimistene. Mange stiller seg positive til forslaget. «Verden har aldri noensinne stått overfor større utfordringer. Vi står i fare for å utrydde vår egen eksistens.» sier en debattant. «Noen må la oljen ligge. Vi har tjent oss søkkrike på den, nå må vi gi verden noe tilbake» sier en andre. En tredje påpeker at det ikke er NSOs bord å uttale seg om slike store avgjørelser for en næring de ikke har noe med, eller noe forhold til.

Øivind Geheb Schothorst mener at det siste punktet i resolusjonen ikke har noe med studentpolitikk å gjøre.

– NSO har ikke kompetanse til å mene noe om oljen skal fases ut innen 2030. Det går utover vår troverdighet. Ja, det er riktig at NSO skal mene noe om klima, men det er ikke riktig at NSO skal ha innvirkning på hvordan samfunnets økonomi skal se ut, sier han.

Motdebattant Magnus Johannesen kommenterer at dette er absolutt noe NSO kan mene noe om.

– Kunnskapssektoren må sette støtet når man skal finne ut av hva Norge skal leve av for å fase ut petroleum. Dernest kan NSO stå på kravet og holde kunnskapssektoren ansvarlig for at næringen blir faset ut.

Enige om at det angår studentene

Magnus Johannesen fortsetter i debatten, og mener NSO må gå i fornt som et forbilde.

– NSO har mulighet som en såpass stor aktør å vise hvordan Norge kan gå fra kun olje til å drive med fornybar energi.

– Resolusjonen er fantastisk, uttrykker Eira Garrido, som støtter hele resolusjonen og oppfordrer alle til å stemme for den.

Mange av studentene mener man må sette seg mål, ta ansvar for situasjonen Norge står i, og dermed fremme forslag som er utfordrende. Frida Rasmussen ber studentene i salen slutte å være så egoistiske, og mener resolusjonen vil endre Norges mentalitet.

– Med utfasing skjer skifting av fokus. Det er det vi trenger, sier hun.

Les UAs saker fra NSO-landsmøtet her