Uklart om medisinstudenter med bierverv får ha praksis på St. Olav

Til høsten får medisinstudentene igjen praksis på St. Olavs hospital. Men det er fortsatt uklart om de som jobber i andre helseinstitusjoner kan ha praksis på sykehuset.

Håvard Ulsaker, leder for Norsk medisinstudentforening, synes det er rart at smittevernet vurderes annerledes ved St. Olav enn ved andre universitetssykehus.
Publisert

I vår ble det lite pasientkontakt for medisinstudentene på grunn av koronaepidemien. I slutten av mai etterlyste medisinstudentene pasientnær undervisning, og håpet at den ville starte opp igjen så fort som mulig i høstsemesteret.

Prodekan Jon Magnussen ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU, sier den kliniske undervisningen nå skal foregå så normalt som mulig.

– Selv om vi fortsatt må forholde oss til avstand, gruppestørrelse og smittevern, sier Magnussen.

Les også: Medisinstudentene vil tilbake til pasientene

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Problematisk å jobbe på sykehjem

Håvard Ulsaker, leder for Norsk medisinstudentforening, sier han er glad for at studentene nå kan få pasientnær undervisning igjen.

Men det er noen skjær i sjøen.

– St. Olav ga i vår beskjed om at studentene ikke kunne jobbe i andre helseinstitusjoner utenfor sykehuset, hvis de skulle ha praksis der. Det er jo veldig mange av studentene som har deltidsjobb på sykehjem, hjemmetjeneste eller legevakt, så dette har medført bekymring, sier Ulsaker.

Han forteller at St. Olav mandag 17. august la ut en beskjed til studentene om at det gikk an å søke dispensasjon fra vedtaket. Men når Universitetsavisa torsdag 20. august spør St. Olav om detaljene i dette, får UA beskjed om at alle avgjørelser når det gjelder bierverv må avvente i ytterligere to uker.

– Har pandemiutvalget endret mening? Er det ikke lenger mulig å søke dispensasjon? Dette gir ytterligere usikkerhet for studentene, og gjør det vanskelig å planlegge høsten. Jeg synes det er uheldig at St. Olavs hospital er så tvetydig i sin kommunikasjon, sier Håvard Ulsaker.

Les også: Etterlyser ordentlig opplæring i smittevern for medisinstudentene.

Smittevern

Smittevern er årsaken til at St. Olav ikke har ønsket at de som jobber på sykehuset skal ha deltidsjobber i andre helseinstitusjoner.

– Men er det bedre at studentene har deltidsjobber for eksempel på butikker og kafeer? Jeg vil tro smitterisikoen er minst like stor der, sier studentlederen.

Han påpeker også at det kan være problematisk for institusjonene dersom alle studentene må si opp jobbene sine.

– Dessuten fremstår ikke dette som et problem ved de andre universitetssykehusene. I et vedtak fra Helse Bergen heter det for eksempel at studenters deltidsjobber « neppe utgjør en vesentlig tilleggsrisiko for smitteoverføring». En tilsvarende vurdering har Ahus og OUS gjort. Det virker rart at man vurderer dette såpass annerledes i Trøndelag, sier han.

– Ennå ikke avklart

St. Olavs hospital kommenterer at det er ennå ikke er avklart hva som vil skje for de som har praksis andre steder enn på sykehuset.

– Smittesituasjonen i Trondheim er uklar. I Pandemiutvalget ble det i dag bestemt at vi må avvente konklusjoner vedrørende bierverv i to uker til vi har mer oversikt over situasjonen, svarer fagdirektør Runa Heimstad ved St. Olav og Gunnar Morken, direktør for forsking, innovasjon og utdanning, til UA på mail.

– Betyr dette at studentene bør vente med å søke om dispensasjon til dette er avklart?

– Ja, det stemmer, svarer Heimstad.

– Forholder seg til vurderingene

UA har spurt Jon Magnussen om kommentar til restriksjonene fra St. Olavs hospital.

– Fakultetet forholder seg til St. Olav sine vurderinger og retningslinjer, er svaret fra Magnussen.

Han påpeker også at den kliniske undervisningen er avhengig av hva som skjer med smitteutviklingen i Trondheim.

– Vi er hele tiden i dialog med St. Olav og Trondheim kommune om situasjonen, og om hvordan vi skal praktisere smittevernet slik at dette blir trygt for pasienter og studenter, sier Magnussen.

Måtte prioritere

3.- og 4- årsstudentene skal ha klinisk undervisning, der de blant annet lærer undersøkelsesteknikker. 5.- og 6. årsstudentene skal ut i praksis.

– Også praksisen ser ut til å gå som normalt, sier Magnussen.

I vår gikk 3.- og 4.-årsstudentene glipp av deler av den kliniske undervisningen.

– Vi har ikke hatt fokus på å gi dem mulighet til å ta igjen dette nå til høsten. Vi måtte prioritere, spesielt siden det nå er mer usikkerhet knyttet til smittesituasjonen i Trondheim igjen. Men vi er trygge på at tilbudet til disse studentene har vært tilstrekkelig, om enn ikke optimalt, sier Magnussen.

Medisinstudiet får 20 ekstra medisinstudenter til høsten, det vil si at 155 førsteårsstudenter skal innta undervisningslokalene. Og fakultetet har greid å organisere fysisk undervisning for dem alle.

– Ja, vi får faktisk hele kullet inn i vårt største auditorium, med smittevernreglene intakt. Det blir noe digital undervisning for de andre årskullene, men fra og med 3.-året deler vi kullene våre i to, og det gir gode muligheter for fysisk undervisning. Vi er veldig glade for å få til så mye tilstedeværelse, sier Håvard Magnussen.