Ønsker samarbeid også etter Brexit

Både de konservative i Storbritannia og EU-presidenten ønsker videre samarbeid når Brexit nå nærmer seg en realitet.

Etter nattens brakvalg har de konservative i Storbritannia rent flertall, og med det virker det som om den snart tre år lange veien mot Brexit nærmer seg en ende.

I natt ble det klart at de konservative, med Boris Johnson i spissen, vant det britiske parlamentsvalget, og sikret seg rent flertall.

Med det ligger alt til rette for at Brexit - britenes utmelding av EU - nå blir en realitet. Prosessen har pågått siden det ble flertall for å forlate unionen i en folkeavstemning i 2016.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Men med det reiser det seg også en rekke spørsmål knyttet til ulike samarbeid som britiske utdanningsinstitusjoner har med resten av Europa, Norge inkludert. Storbritannia er for eksempel blant de mest populære landene for norske studenter å dra på utveksling til for norske studenter, og det knytter seg nå spenning til hvilke avtaler som kommer på plass for studenter som for eksempel har søkt utveksling gjennom Erasmus+.

Når det gjelder forskningssamarbeid med EU skriver de konservative i sitt manifest at de ønsker å samarbeide med unionen, også når det gjelder Horisont-programmene, ifølge nettstedet Times Higher Education.

Ifølge NTB ga EU-president Charles Michel beskjed på vei inn til EU-toppmøtetes andre dag fredag at de er klare til å forhandle om det fremtidige forholdet til Storbritannia, og at de ønsker nære forbindelser.

- Vi forventer at Parlamentet stemmer over utmeldingsavtalen så raskt som mulig. Nå er det viktig med klarhet, sa Michel før han gikk inn til møtet.

Når det gjelder innenrikssatsningen på forskning og utdanning skriver Times Higher Education at de konservative både har lovt å øke pengebruken på grunnforskning til 2,4 prosent av brutto nasjonalprodukt og endre finansieringssystemet slik at akademikere slipper å bruke så mye tid på papirarbeid. I tillegg vil de også styrke den akademiske friheten og ytringsfriheten ved universitetene.

LES OGSÅ: - Brexit vil gå helt fint, også for akademikere
LES OGSÅ: - Brexit er en fryktelig katastrofe