Dro på studietur, anklages for å trene krigsforbrytere

- Dette er helt klassisk propaganda, sier statsviter Torbjørn L. Knutsen ved NTNU om å ha havnet på ei russisk liste sammen med 11 andre svensker og nordmenn.

- Poenget er å portrettere Vesten som aggressiv og påtrengende. Dette er en blogg for russiske patrioter som ønsker å styrke sin politiske base ved å sverte motstanderen, som er Ukraina og Vesten, sier professor Torbjørn L. Knutsen.

Fredag 17. april offentliggjorde bloggen Donbass Insider ei liste over 12 nordmenn og svensker de påstår har drevet trening av de væpnede styrkene i Ukraina. Overskriften lyder: « List of Swedish and Norwegian instructors who trained Ukrainian soldiers»

For nordmennenes del skal dette, ifølge bloggen, ha foregått i april 2016.

Studietur til Kiev

I samme periode var flere forskere på Luftkrigsskolen i Trondheim på studietur til Ukraina, i hovedstaden Kiev og områder like utenfor. Knutsen er professor II ved Luftkrigsskolen, og deltok også. De sendte en deltakerliste til Ukraina på forhånd med opplysninger som er gjengitt i artikkelen. De besøkte ikke det krigsherjede Donbass-området.

Informasjonen om de 12 på lista er detaljert og opplyser om fødested, passnummer (med noen tall utelatt), sivil status og arbeidssted. Bloggen lenker også til Facebook-kontoen til en del på lista.

Om Knutsen står det: « In the period from April 4 to April 8, 2016 he trained AFU military at the National Defense University of Ukraine (based in Kiev)» AFU står for Armed Forces of Ukraine.

- Noen har fått tak i navnene

Knutsen virker ikke akkurat vettskremt av å ha havnet på ei slik liste, og ler litt av det hele:

- Vi legger alltid opplysninger igjen etter oss når vi besøker andre land. Men det er ikke normalt at slike opplysninger blir lagt ut på blogg i ettertid. Her må det være noen som har fått tak i navnene våre fra myndighetene i Ukraina og sendt dem til sine sympatisører i Donbass-området, som igjen bruker dem til sine formål, sier han.

Andre som står på denne lista, er blant andre seksjonssjef Dag Henriksen og forskningsleder Karl Erik Haug ved Luftkrigsskolen. Sistnevnte står oppgitt som Hough med fødested Steinhier.

Haug er for øvrig en av søkerne til jobben som instituttleder ved Institutt for moderne samfunnshistorie ved NTNU.

De tre svenske personene på lista har også militær bakgrunn.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Propagandablogg

I artikkelen står det: « We make public the personal data of individual military instructors from Sweden and Norway, who were directly involved in training war criminals in Ukraine

Donbass er et viktig industriområde i Øst-Ukraina, hvor det pågår en lavintensiv krig mellom russiske separatister og Ukraina. Russland rykket inn i regionen i 2014, som består av russiske innbyggere som heller vil tilhøre Russland enn Ukraina.

Torbjørn L. Knutsen beskriver Donbass Insider som en politisk propagandablogg som skrives av og for russiske nasjonalister i Øst-Ukraina.

- Teksten er typisk russisk propaganda i kjent stil. Språket er objektivt, saklig og beskrivende, og det som står der er ganske korrekt, bortsett fra at et par viktige ord er tendensiøse – for eksempel dette med «trening» av soldater, sier han.

Knutsen forteller at formålet med studieturen til Kiev var å få ei innføring i ukrainsk politikk, få et inntrykk av såkalt «hybrid krigføring», den politiske situasjonen og Ukrainas forhold til Russland.

- Dette med trening er bare tøys. Det er interessant å se sitt eget navn på denne lista og smigrende å se at jeg har vært ute og trent ukrainske soldater, ler han.

Deltakerne på studieturen besøkte et par militærleirer, men å framstille det som trening er en stor overdrivelse, konstaterer han.

Ulmende krig

Professoren viser til at 2013 og 2014 var svært dramatiske år for Ukraina. President Viktor Janukovitsj var nær ved å inngå en assosieringsavtale med EU da han fikk kalde føtter, trolig etter press fra Putin, ifølge Knutsen. Det oppsto deretter store demonstrasjoner mot Janukovitsj, som igjen resulterte i at han ble tvunget til å gå av og flykte til Russland. Ukraina fikk ny president og landet orienterte seg mot Europa og USA. Deretter rykket Russland inn i Krim og i Donbass.

- Ukraina er splittet. Det har vært pro-russiske demonstrasjoner i store deler av sørøst-Ukraina. I Donbass, helt i øst, har russerne kontrollen. Men det har vært en ulmende krig her siden 2014. Ifølge FN har den kostet over 13.000 liv. Forholdet mellom Ukraina og Russland har vært på frysepunktet, forklarer han.

Dette bakteppet kan forklare hvorfor noen svensker og nordmenn har havnet på ei liste gjengitt i Donbass Insider, ifølge Knutsen:

- Russere som bor i provinser som Luhansk og Donetsk i Donbass-området kjører propaganda for sin sak. Poenget er å portrettere Vesten som aggressiv og påtrengende. Dette er en blogg for russiske patrioter som ønsker å styrke sin politiske base ved å sverte motstanderen, som er Ukraina og Vesten, sier han.

- Vi må være påpasselige

Selv synes han det er viktig å få fram et budskap om at vi alle er overvåket.

- Vi er naive når vi er ute og reiser. Vi etterlater oss spor overalt, vi har sikkert mapper alle sammen, men vi tenker ikke over at de kan komme på avveie. Dette er ei fin påminning om at vi må være påpasselige. Når denne Donbass-bloggen røper personlige opplysninger om reisende, må vi forstå det ut fra den interne striden i Ukraina og at den er til innvortes bruk for separatistene i Donbass, sier han til Universitetsavisa.