Foreslår å halvere NTNUs klimaavtrykk innen 2030

Nå skal Miljøhandlingsplanen for NTNU 2020-2030 utarbeides. Et av forslagene er en intern avgift på flyreiser.

NTNUs nåværende miljøhandlingsplan skal revideres.
Publisert
Christian Solli er miljørådgiver ved NTNU.

Forslagene ble lagt fram på dekanmøtet i går.

– Det er viktig å understreke at vi nå er i en forslagsfase. Vi ønsker å ha en felles prosess på hvilke punkter den nye Miljøhandlingsplanen skal inneholde. Det finnes helt sikkert tusen gode forslag som vi ikke har vært inne på, sier miljørådgiver Christian Solli ved NTNU, som sammen med eiendomssjef Lindis Burheim la fram forslagene for dekanene.

– Trolig er 50 prosent for lite

NTNUs nåværende miljøhandlingsplan går fram til 2020.

– Parisavtalen sier at temperaturøkningen som følge av klimaendringene skal holdes «godt under» 2 grader, med et mål om å strekke seg mot 1,5 grader. Uansett temperaturmål må vi etterhvert redusere utslippene til netto null. Vi kommer her med et forslag på 50 prosent reduksjon per årsverk, men det vil bli opp til NTNU å bestemme hvor lista skal ligge, sier Solli.

Han tror at 50 prosent reduksjon trolig ikke er nok.

– Vi har tatt utgangspunkt i at verden rundt oss er den samme. Men med ny og renere teknologi i tillegg, som vi forhåpentligvis får, kan det kanskje holde med 50 prosent reduksjon, sier han.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: «Mer klimavennlig å fly til Tallinn enn å ta buss til Røros»

– Rart å se bort fra reisingen

Ett av forslagene er en intern avgift på flyreiser på NTNU, tilsvarende minimum 1.000 kroner per tonn CO2. I snitt kan dette gjøre flyreisene ti prosent dyrere, ifølge presentasjonen.

– Det ville vært rart å se bort ifra at transport og reiser er en stor andel av klimafotavtrykket ved NTNU. Tallene våre er litt usikre, men reise- og transportkategorier utgjør omtrent 30 prosent av klimafotavtrykket, sier Solli.

– Hvem skal betale den interne avgiften?

– Det er ikke noe vi har tatt stilling til ennå siden det bare er et forslag. Vi foreslår også en plan som er mer konkret på hvilke ledere som har ansvar for å utføre de ulike tiltakene, for å øke gjennomføringskraften, sier Solli.

Miljøfond

Rapporten inneholder også et forslag om opprettelse av miljøfond, som blant annet pengene for intern flyavgift kan gå til.

– Flere universiteter i andre land har lignende fond. Disse pengene kan brukes til å finansiere miljøtiltak i egen drift, og også til å finansiere forskningsprosjekter på miljø, sier Solli.

Han håper nå at mange vil engasjere seg i utarbeidelsen av ny miljøplan.

– Vi foreslår at planen skal være ferdig våren 2019. Før den tid håper vi på en god prosess, vi foreslår blant annet flere workshops, og at alle gode krefter engasjerer seg i dette, sier Solli.