Ny rektor på plass tidligst i januar

Arbeidet med å ansette ny rektor er i gang. Ambisjonen er å foreta ansettelse innen NTNU styremøte i januar, men det er ikke sikkert timeplanen holder, sier styrets leder Svein Richard Brandtzæg.

- Jeg er glad jeg ikke er konsernsjef i Hydro nå, sier styreleder Svein Richard Brandtzæg ved NTNU. Prosessen med å finne Bovims erstatter sier han vil bli tidkrevende.

I midten av august bekjentgjorde Gunnar Bovim går av som rektor ved NTNU. Tidligere prorektor for utdanning, Anne Borg, ble konstituert rektor frem til NTNU har fått gjennomført en ny ansettelsesprosess.

Under et ekstraordinært styremøte 20.august ble det klart at stillingen skal lyses ut for 5,5 år, altså ut resten av Bovims periode i tillegg til det vanlige åremålet på fire år.

I kjølvannet av Bovims avgang har det også kommet frem at både konstituert rektor Anne Borg og dekan for Fakultet for økonomi Monica Rolfsen kommer til å søke på stillingen.

LES OGSÅ: Disse nevnes som mulige kandidater

LES OGSÅ: Tjora foreslo valgt rektor, feid av banen

Dette vil ta tid

Styret besluttet i sitt møte den 20. å nedsette et eget innstillingsutvalg for å ta hånd om prosessen. Utvalget består av styreleder Brandtzæg, og styremedlem Kristin Melum Eide samt en tillitsvalgt og en studentrepresentant som oppnevnes av Studenttinget.

LES OGSÅ: Bovims seks år som rektor

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Brandtzæg sier til Universitetsavisa at man kommer til å kjøre en full prosess, selv om det er ønskelig å ha en kandidat klar like over nyttår.

- Dette kommer til å ta tid. Jeg er glad jeg ikke er konsernsjef i Hydro nå, for å si det sånn. Vi ønsker gode kandidater, både interne og eksterne, og vi vil kjøre flere intervjuer, minst to med de mest interessante kandidatene, sier NTNUs styreleder.

Vil bruke hodejegere

- Kommer dere til å benytte dere av hodejegere?

- Det vil vi, hvilke det blir er foreløpig ikke bestemt, sier Brandtzæg.

Målet er å gå ut med utlysningsteksten snarest mulig. Utvalget kommer til å ta utgangspunkt i teksten som ble brukt da Gunnar Bovim ble ansatt. Det vil ikke bli aktuelt å gjøre vesentlige endringer i den ut over nødvendig oppdatering, ifølge styrelederen.

- Bovims søknad var unntatt offentlighet. Har du noen oppfatning om hvor ønskelig det er at alle søkere står fram med fullt navn?

- Det fins situasjoner hvor en søker finner det formålstjenlig å holde sitt kandidatur skjult. Men det er klart vi ønsker en så transparent prosess som mulig, sier Svein Richard Brandtzæg.