Mener det er nedbrytende hvis varsler skal handle om sladder

- Det virker som at varslingsinstituttet brukes til å slå ned på meninger og måter å opptre på, sier seniorforsker Morten Welde.

- Hvis varsler skal handle om sladder, er det nedbrytende. Ingen forelesere er perfekte, mener Morten Welde.
Publisert

Forskeren ved Institutt for bygg- og miljøteknikk er betenkt etter å ha sett oversikten i UA over de 20 varslene NTNU har mottatt dette semesteret.

Tre av varslene handler om uttalelser forelesere har kommet med. I ett varsel, sendt inn i september, er det oppgitt at det dreier seg om nedverdigende kommentarer fra foreleser. Foreleser skal angivelig ha omtalt IT-ansatte i negative ordelag.

To har varslet om samme sak, som går ut på at det falt uheldige koronauttalelser under ei forelesning i oktober. Her skal foreleseren angivelig sagt noe om koronakonsekvenser som ikke samsvarer med helsemyndighetenes råd og anbefalinger.

- Vi lever i et mangfoldig samfunn hvor vi mennesker blir stadig mer forskjellig. Det krever at vi er tolerante, tolererer ulike svakheter og at folk har ulike meninger om saker og ting, sier han.

- Varsler bør handle om ulovligheter

Welde mener varsler bør handle om ulovlige forhold - seksuell trakassering, bedrageri og kriminalitet – og ikke kommentarer som faller i forelesningssalen. At nettopp noen av varslene faller i siste kategori, overrasker ham ikke.

- Det har vært ei veldig foruroligende utvikling, særlig i Storbritannia og USA. Der er takhøyden nærmest ikke-eksisterende. Innenfor akademia skal toleransen være stor, men det virker som den er spesielt lav i de to landene.

Welde mener vi har sett denne utviklinga under en del demonstrasjoner, der grupper som hevder å representere toleranse og den rette tro, angriper alle som ikke er enige med dem. Statuediskusjonen er et annet eksempel.

- Det er ei farlig utvikling vi virkelig må unngå i Norge.

LES OGSÅ: Mener faglærere må vise vilje til å ta kritikk

LES OGSÅ: Helge Holden: At «tyskervitsen» ble en sak, er problematisk på mange måter.

Artig med fargerike forelesere

Da han leste artikkelen i UA om hvilke varsler NTNU har mottatt, kom han med følgende hjertesukk i kommentarfeltet:

«Jeg er glad jeg nesten ikke underviser. Det frister ikke å ta på seg flere timer heller.»

- Hvis varsler skal handle om sladder, er det nedbrytende. Ingen forelesere er perfekte. Jeg kan godt slenge litt med leppa under forelesning, men får jeg et varsel mot meg for det jeg sier, så tar jeg ikke på meg mer undervisning enn jeg allerede har.

Welde understreker at han er friere privat enn når han underviser, så noe voldsom slenging med leppa er det ikke snakk om. Noe varsel har han aldri mottatt.

- Min erfaring da jeg var student, var at det var artigst å dra på forelesninger der foreleserne var annerledes, litt fargerike og som våget å utfordre studentene

Ifølge forskeren skal det være nulltoleranse for seksuell trakassering og all annen form for trakassering. Men begrepet må ikke trekkes for langt.

- Vi må ha en veldig høy takhøyde for ulike meninger. Måten å møte slike meninger, er å diskutere dem. Vi må også tåle at folk dummer seg ut og forteller tåpelige vitser. For én ting er sikkert: Kler vi studentene i vatt og polstrer dem inn, får de sjokk den dagen de skal ut i arbeidslivet og møte et krevende samfunn, sier Morten Welde.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.