Vil spre budskapet om at barn er de fødte forskere

- Vi vil at flere barn skal få prøve seg som forskere. Derfor starter vi nå opp en science fair-bevegelse, sier Ruth Aga.

Forskerutstillinger for barn: De spør, undersøker, finner svar og forteller hva de har funnet ut.

Aga er initiativtaker til forskerutstillingen « Hvorfor det?», der barn mellom 8-13 år kan få utløp for sin nysgjerrighet og kunnskapstørst. Foreløpig har tre skoler arrangert slike utstillinger; Kolbotn fire ganger og Singsaker og Skøyen en gang hver.

Nå ønsker Ruth Aga, Akademiet for yngre forskere og Forskningsrådet at flere skal få lyst til å arrangere slike utstillinger for barn. På ettermiddagen mandag 19. september skal 19 barn samles i Oslo for å vise fram 10 egne forskningsprosjekt. I tillegg skal lærere, foreldre og andre som jobber med barn møtes for å starte en science fair-bevegelse.

Vitsen med «Hvorfor det?» er at barna skal få forske på akkurat det de lurer på:

Hvilke sokker lukter surest? Hvordan reagerer katter på musikk? Hvorfor blir våte flekker mørke?

Elevene blir i løpet av en fire ukers periode oppfordret til å formulere et spørsmål og prøve å finne svar på det ved å sette opp en eller flere hypoteser. Deretter må de utarbeide en plan: Hvor kan jeg finne svar på spørsmålet mitt? Hvem kan jeg spørre? Etter denne innhentinga av kunnskap, er det lettere å velge hvilken hypotese som er mest relevant. Da blir neste trinn å foreta undersøkelser for å sjekke om hypotesen stemmer, og deretter fortelle hva de har funnet ut.

Etter du har gjort undersøkelsene dine, må du fortelle om hva du har funnet ut. Har du funnet ut noe som tyder på at hypotesen din er riktig? Eller kanskje resultatene din tyder på at hypotesen er feil?

Denne nysgjerrigper-metoden er en forenklet variant av hypotetisk-deduktiv metode.

LES OGSÅ: Forskerspirer bryner seg på ordentlige forskere

Aga snappet opp idéen da familien oppholdt seg i USA. Hennes datter deltok da på en slik science fair-utstilling.

- Jeg brenner for at barn skal lære gjennom å stille egne spørsmål og selv søke etter kunnskapen. Dette skaper bedre læring og større engasjement enn at de repeterer pensum, sier hun.

Aga er selv lege, underviser medisinstudenter og har vært engasjert i undervisning og skole i mange sammenhenger. Hun har også en pedagogisk utdanning i bunn.

- Den kunnskapen vi trenger i framtida må være basert på at man kan observere og undersøke selv, og ikke bare gjenta det som står i læreboka.

På oppstartsmøtet deltar også Pernille Feilberg, som er kommunikasjonsrådgiver ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi ved NTNU. Hun var også sentral i arbeidet med å arrangere «Hvorfor det?»-utstillingen ved Singsaker skole i Trondheim tidligere i år. Medlemmer av Akademiet for yngre forskere var dommere.

LES OGSÅ: De hever stemmen på vegne av unge forskere

LES OGSÅ: Tre unge NTNU-forskere blir medlemmer i nytt akademi